Αφιέρωμα στην Αρντα Μαντικιάν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Φωτογραφία: ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

ΑΘΗΝΑ. Με την ευκαιρία συμπλήρωσης δέκα χρόνων από τον θάνατο της Άρντας Μαντικιάν (1924-2009), μιας διεθνώς διακεκριμένης λυρικής ερμηνεύτριας που διετέλεσε επί πολλά χρόνια Πρόεδρος του Σωματείου Υποτροφίες Μαρία Κάλλας και Μέλος Δ.Σ. του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, οι δύο αυτοί φορείς διοργανώνουν ένα αφιέρωμα στη μνήμη της, την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου, ώρα 19:00, στον Πολυχώρο της Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η εκδήλωση περιλαμβάνει ομιλία του κ. Κυριάκου Λουκάκου (Κριτικού μουσικής, Γεν. Γραμματέα του Σωματείου Υποτροφίες Μαρία Κάλλας) για την καλλιτεχνική σταδιοδρομία και την εκπαιδευτική προσφορά της εκλιπούσης και μουσικό πρόγραμμα με τη Φανή Αντωνέλου και τον Δημήτρη Γιάκα σε τραγούδια που αφιέρωσαν στην Άρντα Μαντικιάν γνωστοί Έλληνες συνθέτες, όπως οι Γ. Κωνσταντινίδης, Μ. Παλλάντιος και Μ. Θεοδωράκης.

Θα προβληθεί σπάνιο βιντεοσκοπημένο απόσπασμα από τη συμμετοχή της καλλιτέχνιδος στην όπερα «Το Στρίψιμο της Βίδας» του Μπέντζαμιν Μπρίτεν. Το αφιέρωμα ολοκληρώνει μικρή έκθεση με αντικείμενα και φωτογραφίες από το αρχείο της Α. Μαντικιάν, που φυλάσσεται στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη». Θα διατίθεται επι τη ευκαιρία προς πώληση στο κοινό, η τετράτομη έκδοση με σπάνιες ηχογραφήσεις της, που κυκλοφόρησε το 2011 ο Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής, σε επιμέλεια και κείμενα Κ. Λουκάκου.

Είσοδος Ελεύθερη
Πολυχώρος Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη»
Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής
στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
Τ. 210 7282 566/567
M. sfm@megaron.gr

ΑΡΝΤΑ ΜΑΝΤΙΚΙΑΝ

Όσοι τη θυμούνται κυρίως ως χαρακτηριστική θεσμική και κοινωνική παρουσία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών της εποχής Χρήστου Λαμπράκη θα έχουν τη δυνατότητα να ψηλαφίσουν την πολυσχιδή μουσική φυσιογνωμία της και τη μυθιστορηματική εμπλοκή της σε ζωντανά ρεύματα της εποχής της.

Συμμαθήτρια με τη μετέπειτα Μαρία Κάλλας στην Ελβίρα Ντε Ιντάλγκο, αλλά και μαθήτρια της Αλεξάνδρας Τριάντη στο Ωδείο Αθηνών, ενεργός μάρτυρας και συμμέτοχος κομβικών εξελίξεων στο χώρο της παγκόσμιας μουσικής και μουσικολογίας, η Α. Μαντικιάν παραμένει ένα αξιοσημείωτο γέννημα της μικρής αλλά διεθνώς ελκυστικής Αθήνας των δεκαετιών 1920 και 1930.

Εισηγήτρια αναβίωσης της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής στα ανά τον κόσμο περίφημα ρεσιτάλ της των «21 αιώνων», η Αρμενικής καταγωγής καλλιέχνις έχτισε, ανάμεσα στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και την επιστροφή της στην Ελλάδα στα 1960, μιαν επιλεκτική αλλά αξιοσημείωτη ευρωπαϊκή σταδιοδρομία με απόγειο τη θητεία της στη Βασιλική Όπερα Κόβεντ Γκάρντεν του Λονδίνου. Τη βρίσκουμε ανάμεσα στους πρωτοπόρους της αυθεντικής αναβίωσης του μπαρόκ και της αποκατάστασης παραγνωρισμένου ρεπερτορίου, από τη «Διδώ και Αινείας» του Πέρσελ έως τους «Τρώες» του Μπερλιόζ και από τα «Ξωτικά Νερά» του Καλομοίρη μέχρι τις μελωδίες του Σκαλκώτα, μούσα της έμπνευσης του Μπέντζαμιν Μπρίτεν αλλά και του Μίκη Θεοδωράκη.

Μουσικό Πρόγραμμα

Γιάννης Κωνσταντινίδης: Απόψε τα μεσάνυχτα
Τούτο το καλοκαιράκι
Απεφάσισα να γένω
Μέρα μέρωσε
Κίνησα εχθές να έλθω
Μενέλαος Παλλάντιος: Στον τραγουδιστή (ποίηση: Μαρία Πολυδούρη)
Μίκης Θεοδωράκης: Ο Κύκλος – 6 ελληνικές δημοτικές μελωδίες
Μπέντζαμιν Μπρίτεν: Το Στρίψιμο της Βίδας «How beautiful it is…»
Μπέντζαμιν Μπρίτεν: Θαλασσινό (ποίηση: Αρθούρος Ρεμπώ)

Φανή Αντωνέλου, τραγούδι
Δημήτρης Γιάκας, πιάνο

Βιογραφικά στοιχεία συντελεστών

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΛΟΥΚΑΚΟΣ

Ο Κυριάκος Λουκάκος είναι διδάκτωρ Νομικής του Παν/μίου Κολωνίας, ειδικός επιστήμων στον «Συνήγορο του Πολίτη» και διαπιστευμένος διαμεσολαβητής, ενώ παραλλήλως δραστηριοποιείται gratis από το 1997 ως κριτικός μουσικής εντύπων (Αυγή της Κυριακής, Ηλιαία), από δε το 2013 και στο διαδίκτυο (σήμερα www.criticscorner.gr), επιπλέον στην αγγλική. Από το 1994 έως το 2010 συνεργάσθηκε με το Γ’ Πρόγραμμα της ΕΡΑ στην παραγωγή και παρουσίαση εκπομπών για τη Μαρία Κάλλας και πλήθος άλλων λυρικών ερμηνευτών, ενώ επωμίσθηκε αναρίθμητες δορυφορικές αναμεταδόσεις τής EBU από λυρικά θέατρα και Φεστιβάλ. Έχει εισφέρει κείμενα για πρακτικώς κάθε σημαντικό ελληνικό καλλιτεχνικό οργανισμό και έχει επιμεληθεί δισκογραφικές εκδόσεις όπως η 7τομη μελοδραμάτων με πρωταγωνίστρια την υψίφωνο Βάσω Παπαντωνίου και η 4τομη ανέκδοτων ηχογραφήσεων του αρχείου τής Άρντας Μαντικιάν, έκδοση του «Συλλόγου Φίλων της Μουσικής» σε συνεργασία με το Σωματείο «Υποτροφίες Μαρία Κάλλας», του οποίου είναι ο γενικός γραμματέας από το έτος 2013. Για την προσφορά του, ως κριτικού και ραδιοφωνικού παραγωγού της σοβαράς μουσικής, έχει τιμηθεί από την «Ένωση Φίλων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής» και το «Διεθνές Μουσικό Σωματείο Τζίνα Μπαχάουερ». Είναι τακτικό μέλος του «Ωδείου Αθηνών» και επίτιμος πρόεδρος της «Ενώσεως Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών» (1928), της οποίας διετέλεσε πρόεδρος για 4 συνεχείς θητείες (2005-2018).

ΦΑΝΗ ΑΝΤΩΝΕΛΟΥ

Η σοπράνο Φανή Αντωνέλου σπούδασε όπερα, λιντ και παλαιά μουσική στην Ακαδημία της Στουτγκάρδης και του Τρόσσινγκεν. Κατέκτησε το Grand Prix Μαρία Κάλλας του ομώνυμου διεθνούς διαγωνισμού στην κατηγορία ορατόριο-Lied (Αθήνα 2005) και το βραβείο Μέντελσον (Φρανκφούρτη, 2008 και 2009). Υπήρξε φιναλίστ του διαγωνισμού «Σούμπερτ και σύγχρονη μουσική» στο Γκρατς της Αυστρίας (2009).

Έχει ηχογραφήσει τον ρόλο της Σουζάννας (Οι γάμοι του Φίγκαρο) με το σύνολο MusicAeterna υπό τη διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρεντζή (Sony), τους Εσπερινούς της Παναγίας του Μοντεβέρντι με το Ensemble La Fenice (Ligia), μουσική των τροβαδούρων της Θεσσαλονίκης με το σύνολο Ex Silentio (εκδ. Νεφέλη), τον ρόλο της Ερνεστίνας (Η ευκαιρία κάνει τον κλέφτη, Naxos). Τον Οκτώβριο του 2019 κυκλοφόρησε το solo-CD της υπό τον τίτλο «Affinities» με έργα Ελλήνων και Γερμανών συνθετών για φωνή και πιάνο (BIS Records). Έχει συνεργαστεί με την Όπερα Στουτγάρδης, Μέγαρo Μουσικής Αθηνών, Όπερα της Περμ, ενώ έχει εμφανιστεί, μεταξύ άλλων, στην Αίθουσα της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, «Λήντερχαλλε» Στουτγάρδης, Άλτε Όπερ Φρανκφούρτης, «Χέρκουλες Ζάαλ» Μονάχου, καθώς και στα Φεστιβάλ Χαίντελ του Χάλλε, Ροσσίνι του Μπαντ Βίλντμπαντ και Σλέσβιχ-Χόλσταϊν της Βόρειας Γερμανίας. Το 2013 βραβεύθηκε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών στην κατηγορία «Τιμητική διάκριση σε νέο ή πρωτοεμφανιζόμενο καλλιτέχνη».

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΙΑΚΑΣ

Έλαβε δίπλωμα πιάνου από το Εθνικό Ωδείο (Μυρτώ Μαυρίκου) και συνέχισε σπουδές στην École Normale de Musique του Παρισιού, στο πιάνο, τη μουσική δωματίου και τη μουσική προετοιμασία όπερας. Άρχισε να μελετά συνοδεία τραγουδιού πλάι στον Ντάλτον Μπόλντουιν. Από το 1982 έως το 1991 εργάστηκε ως πιανίστας-μουσικός εκγυμναστής στην Όπερα του Παρισιού, καθώς και στην όπερα της Λυών, μετά από πρόσκληση του μουσικού διευθυντού της Kent Nagano.
Παράλληλα, εμφανίστηκε συνοδεύοντας στο πιάνο τραγουδιστές στο Παρίσι,
καθώς επίσης σε πολλές πόλεις και φεστιβάλ της Γαλλίας. Από το 1990
εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου ξεκίνησε τακτική συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Συνοδεύει τακτικά Έλληνες και ξένους τραγουδιστές σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 characters available