Διθυραμβικές κριτικές για την Ελένη Καλένος που πρωταγωνιστεί στην Τόσκα

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Η Ελληνίδα σοπράνο πρωταγωνιστεί στην εμβληματική όπερα του Τζιάκομο Πουτσίνι στη νέα παραγωγή της όπερας Λοφτ του Μπρούκλιν και αποσπά διθυραμβικές κριτικές από τον ειδικό για την κλασσική μουσική νεοϋορκέζικο Τύπο.

Εμφανίσεις στις ΗΠΑ

Η γεννημένη στη Θεσσαλονίκη σοπράνο Ελένη Καλένος έκανε τα πρώτα της μουσικά βήματα στη γενέτειρά της ως βιολοντσελίστρια, όργανο στο οποίο διαθέτει και δίπλωμα από το Δημοτικό Ωδείο της πόλης. Ακολούθησαν οι μεταπτυχιακές σπουδές της στο τραγούδι στο Queens College της Νέας Υόρκης (Masters degree in Vocal Performance) κι έπειτα στο Ινστιτούτο Οπερας του Πανεπιστημίου της Βοστώνης.

Από τα χρόνια του μεταπτυχιακού της η Ελληνίδα σοπράνο Ελένη Καλένος ζει στη Νέα Υόρκη και εμφανίζεται με μεγάλη επιτυχία σε σημαντικούς ρόλους του οπερατικού ρεπερτορίου σε πολλές πόλεις των ΗΠΑ.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε, μόνο από τα τελευταία χρόνια τις εμφανίσεις της σε μια σειρά παραγωγές μεταξύ πολλών άλλων, ως Τζίλντα στο «Ριγκολέτο» του Βέρντι (Sarasota Opera), ως Αντονία στα «Παραμύθια του Χόφμαν του Οφενμπαχ» και ως «Μικαέλα» στην Κάρμεν του Μπιζέ (Παλμ Μπιτς Οπερα), ως Κοντέσσα στους «Γάμους του Φίγκαρο», (Austin Opera, Tulsa Opera), ως Ντόνα Αννα και ως Ντόνα Ελβίρα τους δύο κύριους γυναικείους ρόλους του «Ντον Τζιοβάνι» του Μότσαρτ σε μια σειρά παραγωγών.

Elvira 2

Σε μια από αυτές, ως Ντόνα Ελβίρα στη Νέα Υόρκη, η Ελληνίδα σοπράνο τράβηξε μάλιστα την προσοχή των «New York Times» που έγραψαν για την ερμηνεία της: «Η Ελένη Καλένος τραγούδησε με μια δυνατή, καθαρή φωνή σοπράνο, και ήταν ιδιαίτερα πειστική ως μια υποφέρουσα, αλλά και περήφανη Ντόνα Ελβίρα»!

Με μερικούς από τους παραπάνω θεσμούς, όπως την Παλμ Μπιτς Οπερα της Φλόριντα, η Καλένος διατηρεί στενές σχέσεις και εμφανίζεται τακτικά, και σε πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Ντεμπούτο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Αν και το κύριο μέρος των εμφανίσεών της συμβαίνει στην ένθεν πλευρά του Ατλαντικού η Καλένος εμφανίζεται και σε ευρωπαϊκές σκηνές, όπου συμμετείχε, μεταξύ άλλων, σε μια βελγική παραγωγή της οπερέτας «Η Εύθυμη Χήρα» του Λέχαρ, ενώ στο τέλος του προηγούμενου Δεκεμβρίου πραγματοποίησε και την πρώτη της εμφάνιση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στην Πρωτοχρονιάτικη εορταστική εν όψει της Πρωτοχρονιάς συναυλία της 30ής Δεκεμβρίου, με τη συνοδεία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών υπό τη διεύθυνση διακεκριμένου Ελληνα αρχιμουσικού Αλκη Μπαλτά.

Το πρόγραμμα περιελάμβανε στο πρώτο μέρος άριες και ντουέτα των Ροσσίνι, Ντελίμπ, Μπιζέ, Βέρντι και Ντονιτσέτι, με τη σοπράνο Βασιλική Καραγιάννη, και τον μπάσο Τάσο Αποστόλου, ενώ στο δεύτερο μέρος η κυρία Καλένος μαζί με τον τενόρο Γιάννη Χριστόπουλο ερμήνευσαν άριες και ντουέτα των Γκουνώ, Μασνέ, Τζιορντάνο και Πουτσίνι.

Παράλληλα με την όπερα η Καλένος εμφανίζεται τακτικά και στις αίθουσες συναυλιών σε μερικά από τα πιο απαιτητικά έργα του ρεπερτορίου όπως το Ρέκβιεμ του Τζουζέπε Βέρντι, το Γερμανικό Ρέκβιεμ του Γιοχάνες Μπραμς, η Missa Solemnis του Μπετόβεν και η Δεύτερη συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ, ενώ το ρεπερτόριό της εκτείνεται από τα έργα της εποχής του Μπαρόκ μέχρι τον εικοστό αιώνα και τη σύγχρονη μουσική.

Το 2013 ερμήνευσε στο Avery Fisher Hall του Lincoln Center το Magnificat του John Rutter, η σύνθεση του οποίου ολοκληρώθηκε το 1990. Η Καλένος έχει τιμηθεί και με διεθνή βραβεία, ανάμεσά τους το «Judges Award» στο Connecticut το 2009 και το βραβείο του ιδρύματος Gerda Lissner το 2010.

Πουτσίνι-Τόσκα σε …γκαράζ!

Μια ιδιαίτερη σχέση, μια εκλεκτική συγγένεια φαίνεται να έχει η Ελληνίδα σοπράνο και με το έργο του σπουδαίου και τόσο ταυτισμένου με την όπερα Ιταλού συνθέτη Τζάκομο Πουτσίνι, αφού έχει ερμηνεύσει επανειλημμένα τους ρόλους της Τσο-Τσο Σαν στη Μαντάμα Μπάτεφλαϊ, της Λιου στην Τουραντότ, και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Μιμί στην περίφημη Λα Μποέμ.

Σε έναν από τους πιο γνωστούς ρόλους του συνθέτη και παράλληλα τους πιο εμβληματικούς του ρεπερτορίου, αυτόν της Φλόρια Τόσκα στο ομώνυμο αριστούργημα, θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν οι ομογενείς μαζί βέβαια με το κοινό της Νέας Υόρκης στην παραγωγή της Οπερας Λοφτ στο Μπρούκλιν.

Μάλιστα η ελληνική συμμετοχή δεν περιορίζεται σε αυτή, αφού ένας άλλος συμπατριώτης μας, ο Στέφανος Κορωναίος θα ερμηνεύσει το ρόλο του Σακριστάν, του συντηρητικού νεωκόρου του ναού Σάντα Αντρέα ντέλα Βάλε της Ρώμης, στο οποίο διαδραματίζεται η πρώτη πράξη του έργου. Λόγω του χαρακτήρα πειραματικής σκηνής που έχει η Οπερα Λοφτ η όπερα παίζεται σε έναν εναλλακτικό χώρο, σε ένα παλιό αμαξοστάσιο στο Μπρούκλιν. (Στη διεύθυνση: 198 Randolph Street, Brooklyn, NY 11237, τα εισιτήρια κοστίζουν 30 δολάρια και μπορούν να αγοραστούν στην ιστοσελίδα loftopera.com).

Η επιλογή του χώρου σε πρώτη ανάγνωση μπορεί να ξενίζει. Τελικά όμως, ο χώρος αν και σαφώς περιορισμένων ανέσεων, αποδεικνύεται πλεονέκτημα και συμβάλει σε μια μοναδική μουσική και δραματική εμπειρία, αφού προσφέρει μία άμεση επαφή με τους τραγουδιστές, οι οποίοι βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής ή και σε κάποιες στιγμές ανάμεσα στο κοινό. Ακόμα και στις πιο ακριβές θέσεις στην πρώτη σειρά της ΜΕΤ δεν μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, να έρθει κανείς τόσο κοντά στις μεγάλες φωνές, μια και μεσολαβεί ο χώρος της ορχήστρας.

Ετσι η γοητεία της εμβληματικής αυτής όπερας, η ποιότητα των συντελεστών και βέβαια το διπλό ελληνικό ενδιαφέρον και η αμεσότητα της μουσικής εμπειρίας σίγουρα θα αποζημιώσουν όσους μπορέσουν να παραβρεθούν στις δύο τελευταίες παραστάσεις στις 17 και 19 του μήνα. Η Ελένη Καλένος απέσπασε ήδη τις εξαιρετικά κολακευτικές κριτικές του νεοϋορκέζικου ειδικού Τύπου.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *