Ηχοι της Ηπείρου στον Καθεδρικό Ναό της Αγίας Τριάδας στη Νέα Υόρκη

Από αριστερά Beth Bahia Cohen, Παναγιώτης Σάκκουλας, Πετρολούκας Χαλκιάς, Βασίλης Κώστας, Παναγιώτης Γεωργακόπουλος. Φωτογραφία : «Ε.Κ.» Γιάννα Κατσαγεώργη

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Με αποσκευή τη λεβεντιά του και την πλούσια πολιτιστική του παράδοση, ο οργανοπαίχτης και θρυλικός κλαρινίστας Πετρολούκας Χαλκιάς από το Δελβινάκι Ιωαννίνων, βρέθηκε στη Νέα Υόρκη το Σάββατο στις 5 Οκτωβρίου, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Αρχιεπισκοπικού Καθεδρικού Ναού της Αγίας Τριάδας, για να μας μεταφέρει στα καταράχια και στα κορφοβούνια της Ηπείρου, ως το τελευταίο οχυρό της αληθινής, δημώδους μουσικής, παρουσιάζοντας μαζί με τον λαουτίστα Βασίλη Κώστα ένα μοναδικό διάλογο κλαρίνου και λαούτου στο καινούργιο άλμπουμ τους με τίτλο « The Soul of Epirus».

Συνοδευόμενοι από μια μικρή ομάδα από αξιόλογους μουσικούς λάτρεις της ηπειρωτικής μουσικής, την Beth Babia Cohen στο βιολί, τον Πάνο Γεωργακόπουλο στο ντέφι και τον Παναγιώτη Σάκουλα στο λαούτο, έδωσαν μία άλλη διάσταση στις εκδηλώσεις του Ιδρύματος Άξιον Εστίν (Axion Estin Foundation)

Το ίδρυμα αυτό, το οποίο προωθεί την Βυζαντινή τέχνη, όπως έχει διατηρηθεί ανά τους αιώνες, σε συνεργασία με το Πανηπειρωτικό Ιδρυμα της Αμερικής και υπό την αιγίδα του Ελληνικού Προξενείου Νέας Υόρκης, ενστερνίζονται με θρησκευτική ευλάβεια, κάθε τι που διατηρεί ακέραιο το πολιτιστικό μας οικοσύστημα.

Από αριστερά ο Νεκτάριος Αντωνίου, ο Βασίλης Κώστας και ο Christopher King. Φωτογραφία: «Ε.Κ.» /Γιάννα Κατσαγεώργη

Ο Νεκτάριος Αντωνίου διοργανωτής της συναυλίας, άνοιξε την βραδιά κάνοντας μια αναφορά στην δύναμη της ηπειρωτικής μουσικής, ευχαρίστησε τους οργανισμούς και τα ιδρύματα που συνετέλεσαν στην πραγματοποίηση αυτής της εκδήλωσης, καθώς και το αξιόλογο κοινό, το οποίο παρευρέθη και παρέδωσε τον λόγο στον επίσημο προσκεκλημένο τον Christopher King, μουσικό παραγωγό, βραβευμένο με GRAMMY και συγγραφέα του βιβλίου «Ηπειρωτικό Μοιρολόι», το οποίο έκανε διεθνώς γνωστή την ηπειρωτική μουσική, με ένα οδοιπορικό στην αρχαιότερη ζωντανή δημώδη μουσική.

Ο Κρίστοφερ Κινγκ περιέγραψε, το πώς ξεκίνησε το ταξίδι του στην αυθεντική αυτή λαϊκή έκφραση, όταν ανακάλυψε μια σκονισμένη κούτα δίσκων στην Κωνσταντινούπολη με τους ήχους του δεξιοτέχνη του κλαρίνου Κίτσου Χαρισιάδη και πως μετά κίνησε γη και ουρανό, για να μάθει περισσότερα για εκείνον και την μουσική αυτή.

«Ενα ανεκτίμητο περιουσιακό στοιχείο που έχετε στην Ελλάδα και είναι καθαρά δικό σας. Μια μουσική που ξεπλένει όλη τη κακία που είναι μέσα μας και μας αναμορφώνει. Μία μουσική που άντεξε τα δεινά της τουρκοκρατίας, άντεξε καθ’ όλη την διάρκειά της και αναδύθηκε σχετικά απαράλλαχτη» δήλωσε στον «Εθνικό Κήρυκα» ο Κρίστοφερ Κίνγκ.

Η συναυλία ξεκίνησε με το αγαπημένο σε όλους τραγούδι της ξενιτειάς «Ξενιτεμένο μου πουλί» και με μια σειρά από γνωστές πεντατονικές μελωδίες την «Ποταμιά» το «Αλησμονώ και χαίρομαι» τη «Κοντούλα λεμονιά» και πολλά άλλα, σαν μια κατάθεση ψυχής των μουσικών.

Χαρά και πόνος, συνεορτασμός της ζωής με τον θάνατο, με ένα βαθύ συγκινησιακό παράπονο, βγαλμένο μέσα από το μεγαλειώδες παίξιμο του Πετρολούκα, την πρωτοποριακή προσέγγιση του εξαιρετικού λαουτίστα Βασίλη Κώστα και των συνεργατών τους, που καθήλωσαν το κοινό με «τον ήχο τους, που τον παίρνουν τα βουνά, τον τρέχουν στα σκοτάδια τους, τον πολλαπλασιάζουν», όπως είχε πει ο Ηπειρώτης ποιητής και ζωγράφος Νίκος Χουλιαράς.

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς. Φωτογραφία : «Ε.Κ.» Γιάννα Κατσαγεώργη

Ο Βασίλης Κώστας, συνεχιστής και συμπληρωματικό κομμάτι του Πετρολούκα Χαλκιά, μας είπε πως «ο Πετρολούκας έχει συμβάλει όσο λίγοι στη διάδοση της ελληνικής μουσικής παράδοσης, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τον άκουγα από τριών χρονών στα Γιάννενα, όπου μεγάλωσα. Είναι από τις σπάνιες φορές που βλέπουμε ένα μάστερ της παραδοσιακής μουσικής να δίνει πάτημα στη νέα γενιά. Στην ηλικία των 85 ετών δεν ήταν εύκολο να δημιουργήσει ένα δίσκο Ο Πέτρος ερχόταν πάντα στην ώρα του στις πρόβες, στις φωτογραφήσεις και συνέβαλε στο να βγει η μουσική στο 100%. Σπάνιο να συναντάμε ένα τέτοιο δάσκαλο να δίνει την ευλογία στις επόμενες γενιές».

Ρωτήσαμε τον «δάσκαλο», τι του λέει η ψυχή του, όταν παίζει: «Το κλαρίνο είναι η ζωή μου. Στον γάμο μου, όταν καθίσαμε στο τραπέζι με την γυναίκα μου οι συμπέθεροι μου είπαν να πω δυο λόγια σαν γαμπρός. Σηκώθηκα λοιπόν και λέω ‘Το πρώτο θα το πιώ στην υγειά της πρώτης μου αγάπης’. Εκεί έγινε μια αναστάτωση με τον πεθερό μου, ο οποίος μου λέει -τώρα το θυμήθηκες να το πεις αυτό! Τέτοια μέρα! Μα δεν τελείωσα την φράση μου, του απαντώ. Η πρώτη μου αγάπη είναι το κλαρίνο. Η γυναίκα μου το ξέρει».

Στα 85 χρόνια του πάει παντού, για να διατηρήσει την δημοτική μας παράδοση. Το μήνυμά του στους Ελληνες είναι η αγάπη του, «γιατί οι Ελληνες έχουν ψυχή και καρδιά». Ο Νεκτάριος Αντωνίου ο διοργανωτής και διευθυντής του Ιδρύματος Άξιον Εστίν (Axion Estin Foundation), γνώστης της Βυζαντινής μουσικής και εξαιρετικός Πρωτοψάλτης αναφέρθηκε στην σπουδαιότητα της διαδοχής από γενιά σε γενιά της ζωντανής ιστορίας και παράδοσής μας, η οποία πρέπει να συνεχίζεται από τους νεώτερους και να εμπλουτίζεται.

Από αριστερά Beth Bahia Cohen, Παναγιώτης Σάκκουλας, Πετρολούκας Χαλκιάς, Βασίλης Κώστας, Παναγιώτης Γεωργακόπουλος. Φωτογραφία : «Ε.Κ.» Γιάννα Κατσαγεώργη
Η πρόξενος κ. Λάνα Ζωχιού και η υπέθυνη πολιτιστικών του Προξενείου κ. Εβελιν Κανελλέα. Φωτογραφία: «Ε.Κ.» /Γιάννα Κατσαγεώργη

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 characters available