Ξενάγηση στον Πύργο της Βασίλισσας Αμαλίας στο Ιλιον (φωτογραφίες)

ο Πύργος της Βασιλίσσης Αμαλίας στο Ιλιον Αττικής, Φωτογραφία: Εθνικός Κήρυξ

Του Αρη Παπαδόπουλου.

ΑΘΗΝΑ. (Γραφείο Εθνικού Κήρυκα). Ενα από πιο άγνωστα μνημεία της νεότερης ελληνικής ιστορίας είναι ο Πύργος της Βασίλισσας Αμαλίας στο Ιλιον Αττικής, η ανακαίνιση του οποίου ολοκληρώθηκε το 2013.

Τις ξεναγήσεις έχει αναλάβει η Ενωση Φίλων Τατοϊου με τον επικεφαλής της και πολύ δραστήριο, όσο και καταρτισμένο απόλυτα κ. Βασίλη Κουτσαβλή, οι προσπάθειες του οποίου έχουν επαναφέρει το θέμα της ανακαίνισης του Τατοϊου, ενός άλλου επίσης μνημείου της νεότερης ιστορίας που παραμένει αναξιοποίητος και λεηλατημένος.

Και πόσο δίκιο έχει ο κ. Κουτσαβλής όταν λέει ότι με τις ξεναγήσεις «θέλουν οι φίλοι του Τατοϊου να δέιξουν τους δύο κόσμους που υπάρχουν σε αυτή τη χώρα. Από τη μία αυτό που λέγεται δημόσιο τμήμα Τατοϊου που έχει ρημάξει , δεν παράγει ούτε ένα ευρώ πλούτο και από την άλλη ο Πύργος που ευτύχησε να περάσει στην οικογένεια Σερπιέρη…».

Η αίθουσα του θρόνου με το θυρεούς του Οθωνα και της Αμαλίας. Φωτογραφία: Εθνικός Κήρυξ

Κι όλα αυτά επειδή όλα αυτά τα χρόνια «η πολιτική εξουσία συμπεριφέρθηκε με κομπλεξικό τρόπο απέναντι στη νεότερή μας ιστορία» προσέθεσε.

Τόνισε μάλιστα, πήραμε τον Εθνικό Κήπο Κήπος στο Σύνταγμα που σχεδίασε με αγάπη μία γυναίκα και «είναι ο μοναδικός στην Ευρώπη που δεν φέρει ούτε μία επιγραφή, ούτε ένα άγαλμα ούτε μία ιστορική αναφορά στο πρόσωπο που δημιούργησε τον κήπο. Αυτό λέει πολλά για το πως αντιμετωπίζουμε την ίδια μας την ιστορία. Να μπορεί ένας ξένος να αντιληιφθεί αν αυτός ο Κήπος προϋπήρχε, αν έγινε τώρα κ.λπ.».

Τα έπιπλα όλα είναι αυθεντικά αντίγραφα. Φωτογραφία: Εθνικός Κήρυξ

Στον Πύργο ευτύχησε μία πρόσφατη Κυριακή να ξεναγηθεί ο «Ε.Κ.». Και η ξενάγηση αφορούσε την επίσκεψη στον Βιολογικό Αμπελώνα του κτήματος, την περιήγηση στον Πύργο της Βασίλισσας Αμαλίας και του Όθωνα (εξωτερικά και εσωτερικά), την ξενάγηση στο Οινοποιείο – Εμφιαλωτήριο και τέλος, η ξενάγηση ολοκληρώθηκε με με γευστική δοκιμή των βιολογικών κρασιών του κτήματος με συνοδεία χειροποίητης χορτόπιτας, τυριών κλπ.

Ο Πύργος είναι καθαρά δημιούργημα της Βασίλισσας Αμαλίας, καθώς ο Οθωνας δεν φαίνεται να έδινε μεγάλη σημασία. Το αντίθετο ήταν για την Αμαλία, που αγαπούσε, τα ζώα τα φυτά και την καλλιέργεια της γης. Αφού έφτιαξε τον πρώτο της κήπο στην πλατεία Κλαυθμώνος, όπου ήταν η πρώτη κατοικία στο σημερινό Μουσείο των Αθηνών, όταν το βασιλικό ζέυγος μεταφέρθηκε στο Παλάτι, τη σημερινή Βουλή, με έξοδα του ελληνολάτρη Λουδοβίκου της Βαυαρίας, τότε η ίδια σχεδίασε και ασχολήθηκε με τον βασιλικό (σήμερα εθνικό) Κήπο στην πλατεία Συντάγματος.

Αποψη των εσωτερικών χώρων του Πύργου. Φωτογραφία: ΕΘνικός Κήρυξ

Επειδή η ίδια ήταν δεινή ιππεύτρια σε μία απο τις εξορμήσεις της ανακάλυψε στο σημερινό Ιλιον την εύφορη κοιλάδα του Ιλισσού (κοντά στα σημερινά Λιόσια). Προηγουμένως είχε κτίσει το Παλατάκι στο Χαϊδάρι, κοντά στη Μονή Δαφνίου ως κυνηγετικό περίπτερο. Εχοντας όμως γνωρίσει την περιοχή στα Λιόσια αποφασίζει να κάνει κάτι εκεί. Από τα Ανάκτορα μέχρι εκεί της έπαιρνε μόνο μισή ώρα ιππασία. Τόσο δεινή ιππεύτρια ήταν.

Τελικά αγοράζοντας συνεχώς εκτάσεις το 1861 η περιοχή αποτελούνταν από 2500 στρέμματα και όπου δημιουργήθηκε ένα πρότυπο κέντρο γεωργίας και κτηνοτροφίας. Με φανερή την επιρροή της «Μεγάλης Ιδέας» ( για την απελευθέρωση του Γένους – όλου δηλαδή του Ελληνισμού) στους έξι φυσικούς λοφίσκους που υπήρχαν στο αγρόκτημα προστέθηκε το 1857 με εντολή της Αμαλίας και ένας έβδομος τεχνικός. Στους λόφους αυτούς η Αμαλία έδωσε ονόματα Αργοναυτών: Ιάσων, Πολυδεύκης, Κάστωρ, Θησέας, Ηρακλής, Ορφεύς, Πηλεύς. Η ίδια έδωσε στο κτήμα την επωνυμία «Επτάλοφος», για να παραπέμπει στην Κωνσταντινούπολη.

Ο θυρεός του Οθωνα.

Ο Πύργος της Βασιλίσσης ήταν για την βασιλική έπαυλη που κατασκευάστηκε στη θέση ενός παλιού πύργου. Το κτίσμα είναι γοτθικού ρυθμού κατ ‘απομίμηση του πύργου Ηochenschwangau στην Βαυαρία ( μεγάλο τουριστικό αξιοθέατο στη Βαυαρία) όπου γεννήθηκε ο Όθωνας. Τα δύο κτίρια παρά τη σημαντική τους διαφορά σε μέγεθος έχουν πολλά κοινά στοιχεία.

Οι ομοιότητες των δύο κτιρίων ξεκινούν από τα εξωτερικά γνωρίσματα (πολυγωνικοί πύργοι , επάλξεις, τοξωτά παράθυρα), συνεχίζονται στον πυλώνα της εισόδου και επεκτείνονται στο εσωτερικό του , στους χώρους , στα έπιπλα και τα μικροαντικείμενα. Παραμένει άγνωστος ο αρχιτέκτονας του κτιρίου. Πιθανολογείται πως είναι έργο του Φ. Μπουλανζέ ή του Κ. Χάνσεν. Είναι ένα μοναδικό μνημείο της νεογοτθικής αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα αλλά δεν έμενε εκεί η Αμαλία παρά μόνο ξεκουραζόταν στις ιππικές εξορμήσεις της.

Μέρος των εκτάσεων χρησιμοποιούνται από ιππικούς ομίλους. Φωτογραφία: Εθνικός Κήρυξ

Το κτίριο στην Επτάλοφο εγκαινιάστηκε στις 13/25 Αυγούστου του 1854 , ημέρα των γενεθλίων του πεθερού της Αμαλίας Λουδοβίκου. Η Αμαλία θέλησε μ’αυτόν τον τρόπο να ευχαριστήσει και να τιμήσει τον πεθερό της, που αγαπούσε ιδιαίτερα και ο οποίος ήδη από το 1848 είχε αναγκαστεί λόγω του γνωστού σκανδάλου με την Λόλα Μοντέζ να παραιτηθεί από τον θρόνο.

Παρετέθη μία μεγαλοπρεπής δεξίωση στη βασιλική τραπεζαρία , όπου παρακάθισαν ανάμεσα σε άλλους ο Πρωθυπουργός Μαυροκορδάτος, ο πρέσβης της Βαυαρίας και άλλοι επίσημοι. Η είσοδος στο κτήμα είναι μνημειακή καθώς ορθώνεται με την μορφή κάστρου με επάλξεις και μικρότερους πύργους σε βαθμιδωτή διάταξη.

Μέρος των εγκαταστάσεων που έχουν δοθεί και σε οικολογικές οργανώσεις. Φωτογραφία: Εθνικός Κήρυξ

Εξέχουσα θέση για την φιλοξενία επισήμων γευμάτων είχε η κεντρική αίθουσα του Πύργου με την περίτεχνη διακόσμηση. Η έντονα κυανή ατμόσφαιρα των τοίχων και της οροφής με τη χρυσή γεωμετρική διακόσμηση, το ξύλινο πάτωμα από διαφορετικά είδη ξύλου στα πρότυπα της σχολής του Μονάχου , ο χρυσοποίκιλτος και έντονα χρωματικός σε μπλε και κόκκινες ζώνες διάκοσμος στις πόρτες, τα μικροέπιπλα και τα φωτιστικά σε καθαρά γοτθικό ρυθμό, αναδεικνύουν τη βούληση της Αμαλίας να προβάλει μια ρομαντική διακοσμητική τάση.

Το οινοποπιείο του Πύργου με περιορισμένη παραγωγή βιολογικών κρασιών. Φωτογραφία: Εθνικός Κήρυξ

Μετά την έξωση των βασιλέων, η κυβέρνηση κήρυξε το κτήμα δημόσια περιουσία. Η διαχείρισή του ανατέθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών που το παρέδωσε στη συνέχεια στο νέο βασιλέα Γεώργιο. Το 1863 το κτήμα αποδόθηκε και πάλι δια πληρεξουσίου στον Όθωνα. Μετά τον θάνατό του αγοράστηκε από τον βαρώνο Σίνα για να πουληθεί στην οικογένεια Γεωργίου Παχή.

Κατόπιν πέρασε στην οικογένεια Σερπιέρη, που σήμερα είναι πέμποτη γενιά Ιαταλών αριστοκρατών που μετέτρεψαν και το όνομά τους επί το ελληνικότερο σε Σερπιέρη. Σήμερα ανήκει στην Γεωργοκτηνοτροφική Εμπορική Εταιρία Ιλίου Α.Ε. που είναι η οικογένεια Σερπιέρη η οποία μένει και στο κτήμα σε μία απόμερη βίλα.

Το διαδοχικό ζεύγος Παύλου και Φρειδερίκης μετά τον γάμο τους στις 9 Ιανουαρίου 1938 πραγματοποίησε στον Πύργο τον μήνα του μέλιτος. Επίσης τον έχουν επισκεφθεί πολλές προσωπικότητες από το εξωτερικό αλλά και πολλοί ευγενείς.

Η ξενάγηση περιελάμβανε και δοκιμή κρασιών βιολογικών από τους αμπελώνες του Πύργου. Φωτογραφία: Εθνικός Κήρυξ.

Το πάρκο του Πύργου ( αλλά όχι ο εσωτερικός του χώρος) είναι ανοιχτός στον κόσμο τις Κυριακές από τις εννέα το πρωί μέχρι τις πέντε το απόγευμα. Η Οργάνωση Γη – Κέντρο της Γης έχει δημιουργήσει έναν μικρό παράδεισο για μικρούς και μεγάλους. Υπάρχει βιολογικός λαχανόκηπος και εκθετήριο εντόμων.

Ελεύθερα βόσκουν ορισμένα άλογα, σαν αυτό που χαϊδεύει ο ανταποκριτής του «Ε.Κ.». ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΑ: ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ

Τα άλογα δέχονται ευχάριστα τα χάδια του κόσμου. Στο οινοποιείο πωλείται εξαιρετικό εμφιαλωμένο κρασί. Το κτήμα είναι περιφραγμένο, οργανωμένο και έχει είσοδο πέντε ευρώ, ενώ όταν γίνονται οργανωμένες ξεναγήσεις το ειτήριο είναι δέκα ευρώ αλλά αξίζει τα λεπτά του και μάλλον συγκριτικά με άλλες πληρωμένες ξεναγήσεις θεωρείται και πολύ φτηνή. Γι’ αυτό οι ομογενείς που θα βρεθούν στην Ελλάδα ας φροντίσουν μία αλησμόνητη εκδρομή στον Πύργο της Βασιλίσσης.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 characters available