Ο «Εθνικός Κήρυκας», η προσέγγιση και αποκάλυψη των σκανδάλων στην Εκκλησία

Ο Επίσκοπος Ολύμπου Ανθιμος.

Βρισκόμαστε σε μία ιστορική επέτειο του «Εθνικού Κήρυκα», ακριβώς στο μεταίχμιο της διάβασης από την πρώτη εκατονταετία, στη δεύτερη.
Δηλαδή στη συνέχιση ενός άθλου της καταγραφής της ιστορίας του Ελληνισμού της Αμερικής και της αλληλουχίας των γεγονότων που την συνιστούν και στην οποία υπάγονται και τα λογής-λογής σκάνδαλα ή εκτροπές του εκκλησιαστικού βίου της Ομογένειας.
Στην εκατοντάχρονη ιστορία της πορείας του, ο «Ε.Κ.» ανάμεσα στην υπόλοιπη πλημμυρίδα των ειδήσεων και καταγραφής των γεγονότων ήταν και τα «εκκλησιαστικά σκάνδαλα», τα οποία θα μπορούσαν να επισημανθούν σε τρία είδη: Τα οικονομικά, τα σεξουαλικά και τα διοικητικά.
Μερικές περιπτώσεις
Στο σημερινό μας άρθρο θα περιοριστούμε στην περίοδο των 36 ετών που έχω την ευθύνη του εκκλησιαστικού ρεπορτάζ του «Εθνικού Κήρυκα», ξεκινώντας από φοιτητής ακόμα και θα κάνω μία γενικότερη επισκόπηση του φαινομένου και της πραγματικότητας των σκανδάλων.
Να ξεκινήσουμε από την ερώτηση γιατί τα δημοσιεύουμε τα σκάνδαλα τη στιγμή μάλιστα που πολλές φορές εμπλέκονται ιερωμένοι όλων των βαθμίδων, ενίοτε μάλιστα και υψηλόβαθμοι Αρχιεπίσκοποι, Μητροπολίτες, Επίσκοποι, αλλά και Αρχιμανδρίτες, Ιερείς κ.λπ., μερικοί εκ των οποίων μάλιστα πίστευαν πως ήταν πανίσχυροι και αποπειράθηκαν να βλάψουν παντοιοτρόπως την εφημερίδα, από κακοήθεις δηλώσεις, μέχρι οικονομική παρέμβαση σε διαφημιστές και διαφημιζόμενους για να σταματήσουν τις διαφημίσεις.
Η απάντηση είναι ότι οι ομογενείς μας οι οποίοι με τον οβολό της ευσέβειάς τους, με το άναμμα των κεριών στα μανουάλια, τις δωρεές, τη διοργάνωση κοινωνικών εκδηλώσεων με κορυφαία τα δείπνα και τα θρυλικά ελληνικά φεστιβάλ συντηρούν τα πάντα και τους πάντες, πρέπει να γνωρίζουν τι συμβαίνει ακριβώς. Εχουν δικαίωμα στην ενημέρωση, διότι το αντίθετο της ενημέρωσης είναι η άγνοια, το σκοτάδι.

Στυγνοί διαχειριστές
Οι προαναφερθέντες αξιωματούχοι της θεσμικής διοίκησης της Εκκλησίας, δυστυχώς όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα σήμερα έχουν πάψει εν πολλοίς να είναι «προεστοί της Ευχαριστιακής Σύναξης» κι έχουν γίνει στυγνοί διοικητές ή διαχειριστές της Εκκλησίας, κάτι σαν μάνατζερ αλυσίδας καταστημάτων, δηλαδή ασκούν «εξουσία», δεν αναδύουν ποιμαντική μέριμνα και θυσιαστική αγάπη. Μ’ άλλα λόγια, είναι «οι έμμισθοι επαγγελματίες του εκκλησιαστικού μας βίου», οι οποίοι ανάμεσα στα άλλα διαχειρίζονται ανεξέλεγκτα εν πολλοίς πακτωλό χιλιάδων ή και εκατομμυρίων δολαρίων, καλυμμένοι προσχηματικά πίσω από δήθεν «οικονομικές επιτροπές» ή άλλες επιτροπές και υποεπιτροπές τα μέλη των οποίων τα διορίζουν οι ίδιοι με κύριο προσόν την τυφλή υπακοή τους σ’ αυτούς.
Κι από αυτής της απόψεως, λοιπόν, οφείλουν να υπάγονται στον δημοσιογραφικό αποκαλυπτικό λόγο, στον έλεγχο και την κριτική, διότι ο Τύπος, ή δημόσιος λόγος αν προτιμάτε, οφείλει να είναι «απέναντι» στους εξουσιαστές και τις εξουσίες, κι όχι στο πλάι τους. Γι’ αυτό και ο Τύπος είναι το τελευταίο καταφύγιο του πολίτη.
Να τονίσουμε πως ουδέν το προσωπικόν, ποτέ και με κανέναν, κι αυτό το γνωρίζουν οι «εξουσιαστές της Εκκλησίας», γι’ αυτό στην απέλπιδά τους προσπάθεια να αμυνθούν ταυτίζουν τους εαυτούς τους με την Εκκλησία, προσπαθώντας να πείσουν παραπλανητικά πως «βάλλεται η Εκκλησία». Φυσικά όπως έχουμε τονίσει πολλές φορές στην αρθρογραφία και στις αναλύσεις μας οι άνθρωποι γνωρίζουν και διακρίνουν πως, άλλο είναι η Εκκλησία, και άλλο οι εκκλησιαστικοί επαγγελματίες της, οι οποίοι ζουν από αυτή και εξ’ ονόματος του Χριστού, πράγμα το οποίο έχει φανεί τόσο εναργώς όλα αυτά τα χρόνια.
Ας μου επιτραπεί να χρησιμοποιήσω εδώ ως παράδειγμα τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Βορείου και Νοτίου Αμερικής, Ιάκωβο, με την διαβόητη εκείνη υπόθεση ή καλύτερα σκάνδαλο των «οικοπέδων» στη δεκαετία του 1980, με την εμπλοκή τότε διευθυντικού στελέχους της Αρχιεπισκοπής, ο οποίος παράλληλα είχε μπει και σε επιχειρήσεις πολυτελών οικιών για πλουσίους και διάσημους. Ο Ιάκωβος τότε είχε χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα, από παρακλήσεις, μέχρι απειλές για να μην αποκαλυφθεί αυτό το οικονομικό σκάνδαλο που συγκλόνισε την Αρχιεπισκοπή. Οταν όμως είδε ότι οι πιέσεις και οι απειλές του δεν μας άγγιξαν, λίγες μέρες μετά την αποκάλυψη του θέματος τηλεφωνούσε ο ίδιος σε διαφημιστές του «Ε.Κ.», συμπεριλαμβανομένου και του αείμνηστου Κατσούλη, διευθυντή της Atlantic Bank τότε, για να διακόψει τη διαφήμιση. Ο Κατσούλης προς στιγμή ενέδωσε στις πιέσεις του Ιακώβου και το έκανε, αλλά λίγες εβδομάδες αργότερα συνειδητοποίησε το ολίσθημά του και συνέχισε τη συνεργασία του με την εφημερίδα.

Ενδελεχής έρευνα
Τα σκάνδαλα τα προσεγγίζουμε στον «Ε.Κ.» με ευθύνη, διάκριση, με ενδελεχή έρευνα και ενδιαφέρον στοχεύοντας πάντοτε στο συμφέρον και την ευεξία της Εκκλησίας μας.
Ξεκινώντας από το πιο πρόσφατο σεξουαλικό σκάνδαλο του κ. Γεωργίου Πασσιά, και της στενής του συνεργάτιδας και «πνευματικής θυγατέρας» του, κ. Εθελ Μπουζάλα, το οποίο συγκλόνισε κυριολεκτικά την Εκκλησία και την Ομογένεια της Αμερικής, ενώ έλαβε και πλατιά δημοσιότητα στην Ελλάδα, την Ευρώπη και αλλού. Να πούμε ότι ο «Ε.Κ.» είχε στη διάθεσή του όλα τα τεκμήρια, γραπτά και ηλεκτρονικά, τρεις εβδομάδες πριν την αποκάλυψή τους. Επειδή όμως το θέμα ήταν πολύ σοβαρό και εξαιρετικά λεπτό, θέλαμε να τεκμηριώσουμε και από άλλες πηγές τα γεγονότα, να ελέγξουμε την αυθεντικότητα των στοιχείων, παρόλο ότι δεν άφηναν κανένα κενό παρερμηνείας ή μη γνησιότητάς τους, και σίγουρα σύμφωνα με την πάγια τακτική μας να δώσουμε την ευκαιρία στους εμπλεκόμενους, Γεώργιο Πασσιά, Εθελ Μπουζάλα, κοινότητα Αγίου Σπυρίδωνα και Αρχιεπισκοπή, να παραθέσουν τη δική τους άποψη, σχολιασμό ή τοποθέτηση. Ο κ. Πασσιάς, πνευματικό βλάστημα κι αυτός του π. Εφραίμ και των Μοναστηριών του, καθαιρέθηκε και επανήλθε στις τάξεις των λαϊκών, ενώ διεξάγεται οικονομικός έλεγχος στην κοινότητα του Αγίου Σπυρίδωνα.

Προσεκτική περιγραφή
Από σεβασμό και αγάπη προς την Εκκλησία και την Ομογένειά μας, προσπαθήσαμε η συγγραφή των γεγονότων να είναι όσο το δυνατόν με σεβασμό και πολύ προσεκτική, καθότι ο «Ε.Κ.» διαβάζεται και από παιδιά στις αίθουσες ελληνικών σχολείων, όπου πολλοί δάσκαλοι τον χρησιμοποιούν για να εξασκούνται οι μαθητές τους. Επίσης, δεν αναρτήσαμε το βίντεο με τις αποκαλυπτικές συνευρέσεις Πασσιά – Μπουζάλα, σεβόμενοι την ιεροσύνη, την Εκκλησία και την Ομογένεια.
Η ίδια διαδικασία ακολουθήθηκε επίσης και με το σκάνδαλο στην Πατριαρχική Μονή της Οσίας Ειρήνης του Χρυσοβαλάντου Αστόριας, το οποίο ερευνούσαμε επί μήνες και το οποίο ήταν περίπλοκο και πολύπλοκο διότι είχαν εμπλακεί πολλοί. Υπήρξαν και σ’ αυτό καθαιρέσεις της ηγεσίας της Μονής και επαναφορά στις τάξεις των Μοναχών, τόσο του Μητροπολίτη Τυάνων Παϊσίου όσο και του Επισκόπου Απαμείας Βικεντίου, ενώ η Μοναχή Χριστονύμφη «πέταξε» τα ράσα και έφυγε. Τονίζεται ότι η σοβαρότητα της υπόθεσης αυτής προκύπτει ακριβώς από τις καθαιρέσεις των αρχιερέων, καθότι είναι γνωστή η τακτική του Οικουμενικού Πατριαρχείου, να μην προβαίνει εύκολα σε καθαιρέσεις αρχιερέων, αλλά να τα «συγκαλύπτει» όσο διαστροφικά, σοβαρά και αποκρουστικά κι αν είναι τα σκάνδαλα αρχιερέων, τους οποίους θέτει σε εφησυχασμό και τους αλλάζει τον τίτλο. Αυτό ακριβώς συνέβη λόγου χάρη με την περίπτωση του Μητροπολίτη Λέρου και Καλύμνου Νεκτάριου (Χατζημιχάλη) τα έργα και οι ημέρες του οποίου είχαν γεμίσει δυσοσμία όχι μόνο τα προαναφερθέντα νησιά και τα Δωδεκάνησα, αλλά ολόκληρη την Ελλάδα.
Ο ιερεύς Αναστάσιος Γούναρης, ο οποίος διορίστηκε προϊστάμενος στον Αρχιεπισκοπικό Καθεδρικό Ναό της Αγίας Τριάδος του Μανχάταν, όπου έγιναν ρηγματώδεις καταστάσεις και μετατέθηκε στην κοινότητα του Αγίου Νικολάου του Τάρπον Σπρινγκς Φλόριδας. Με τη συμπλήρωση ενός έτους ιερατείας εκεί έστειλε e-mail στην κοινότητα και τον Μητροπολίτη Αλέξιο και αναχώρησε από την κοινότητα για πάντα καθότι συνήψε δεσμό μετά γυναικός από τον Καναδά και τώρα μοιράζεται τον χρόνο του μεταξύ Καναδά και Χανίων Κρήτης όπου η ερωμένη του διατηρεί εξοχική κατοικία. Δεν έχει καθαιρεθεί ακόμα, ελπίζεται να γίνει σύντομα.

 

Ο Επίσκοπος Ολύμπου Ανθιμος.

Ο Νικόλαος Κατίνας και η πρώην μοναχή, Χριστονύμφη.

 

ANTHIMOS-3

Ο Επίσκοπος Ολύμπου Ανθιμος.

 

Ο Μητροπολίτης Τυάνων Παίσιος.
Ο Μητροπολίτης Τυάνων Παΐσιος.

 

Οικονομικής φύσεως
Ενα άλλο σκάνδαλο, οικονομικής φύσεως τούτη τη φορά που συγκλόνισε πρόσφατα την Εκκλησία και την Ομογένεια, ήταν η κλοπή χρημάτων, από τον ιερέα Δημήτριο Ντόκο, από λογαριασμό Τραστ ενορίτισσάς του από την κοινότητα του Ευαγγελισμού στο Μιλγουόκι του Ουισκόνσιν. Εκατοντάδες τεκμήρια και έγγραφα περιήλθαν στη διάθεση του «Ε.Κ.» τα οποία επί εβδομάδες αξιολογήσαμε και διαβάσαμε προτού προβούμε στην αποκάλυψη του θέματος. Ο π. Ντόκος πριν μερικές εβδομάδες δήλωσε «ενοχή» στο δικαστήριο για να αποφύγει τη φυλάκιση και συνήψε συμφωνία με τις Αρχές. Οι θεσμικοί υπεύθυνοι της Μητρόπολης Σικάγου, Μητροπολίτης Ιάκωβος και ο Πρωτοσύγκελος Επίσκοπος Μωκησού Δημήτριος, προσπάθησαν απεγνωσμένα να «σώσουν» τον π. Ντόκο. Απομένει να φανεί η απόφαση από εκκλησιαστικής πλευράς στις 12 Απριλίου που συνεδριάζει η Ιερή Επαρχιακή Σύνοδος.
Ενα άλλο σκάνδαλο που συγκλόνισε την Αρχιεπισκοπή και την Ομογένεια ήταν εκείνο της παιδεραστίας του πρωτοπρεσβυτέρου Νικολάου Κατίνα, αρχικά από το Σικάγο και στη συνέχεια στο Ντάλας Τέξας. Είχαμε επαρκείς πληροφορίες και τεκμήρια τα οποία επεξεργασθήκαμε επί πολλούς μήνες, έχοντας ενημερώσει δεόντως την Αρχιεπισκοπή, η οποία αρνιόταν να παραδεχθεί τις ανίερες πράξεις του Κατίνα. Η έρευνα έλαβε άλλη διάσταση όταν ήλθαν στη διάθεση του «Ε.Κ.» ένορκες καταθέσεις δικαστηρίου γονέων κακοποιημένων παιδιών από το Σικάγο και το Τέξας. Ο τότε Αρχιεπίσκοπος Ιάκωβος γνώριζε την περίπτωση και είχε στείλει τον τότε πρωτοσύγκελό του, τον π. Νικόλαο Τριανταφύλλου στο Σικάγο να ηρεμήσει τα πράγματα και να πείσει τα παιδιά και τους γονείς του ότι «φανταζόταν» πράγματα και πως ο Κατίνα ήταν ένας πολύ ευσεβής και στοργικός πνευματικός πατέρας. Η Αρχιεπισκοπή αρνιόταν να τον παραπέμψει προς καθαίρεση, η οποία τελικά έγινε μετά από αλλεπάλληλα αποκαλυπτικά δημοσιεύματα του «Ε.Κ.» και γενική κατακραυγή από τους ομογενείς.
Από τα πρώτα σκάνδαλα που αποκαλύψαμε, το 1982, ήταν του τότε Επισκόπου Βοστώνης Ανθίμου (Δρακονάκη) με την έφηβη κόρη του πρωτοσυγκέλου του, π. Γεωργίου Γκάλλα, το οποίο έπειτα από λίγο το δημοσίευσε και το περιοδικό «People». Ο Ανθιμος, ο οποίος απεβίωσε πριν μερικούς μήνες, αν και ισχυριζόταν ότι ήταν «αθώος» παραιτήθηκε από την Επισκοπή Βοστώνης και διορίστηκε στην Επισκοπή Ντένβερ, από την οποία αναγκάσθηκε να παραιτηθεί όταν έγινε γνωστό ότι ο αμερικανικός Τύπος ετοιμαζόταν να επαναφέρει στην επιφάνεια το θέμα του. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο του έδωσε τον τίτλο «Ολύμπου» και εφησύχαζε επί χρόνια λαμβάνοντας τη σύνταξή του κανονικά και ζώντας μεταξύ Κέιπ-Κοτ και Κρήτης, ενώ είχε ακώλυτη την αρχιεροσύνη και ιερουργούσε κανονικά.
Επίσης υπήρξε το ομοφυλοφιλικό σκάνδαλο του Επισκόπου Ατλάντας Ιωάννη (Κάλου) επί εποχής Ιακώβου και ο οποίος εξαναγκάσθηκε σε παραίτηση. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο του έδωσε τον τίτλο «Αμορίου», υπήχθη σε καθεστώς εφησυχασμού λαμβάνοντας τη σύνταξή του και συνέχισε να ιερουργεί κανονικά στον Αγιο Αυγουστίνο της Φλόριδας και σε άλλες ενορίες της Αρχιεπισκοπής.
Αλλο σκάνδαλο ομοφυλοφιλίας και παιδεραστίας ήταν του Αρχιμανδρίτη Στυλιανού Αδαμάκη, ο οποίος ήταν ιερόπαις του Ιακώβου την εποχή που ήταν προϊστάμενος στον Καθεδρικό Ναό Βοστώνης και επίσης και οδηγός του. Ο Ιάκωβος αργότερα τον χειροτόνησε, του απένειμε το οφίκιο του Αρχιμανδρίτη και τον διόριζε σε διάφορες κοινότητες όπου δημιουργούσε προβλήματα παιδεραστίας με μικρά παιδιά των κοινοτήτων. Τελικά τον δολοφόνησε στην Καλιφόρνια κάποιος νεαρός εραστής του.

Ο Γεώργιος Πασσιάς με την Εθελ Μπουζάλα
Ο Γεώργιος Πασσιάς με την Εθελ Μπουζάλα

Οι παλαιοημερολογίτες
Πριν λίγα χρόνια ο «Ε.Κ.» αποκάλυψε το σκάνδαλο ομοφυλοφιλίας στο Μοναστήρι Μεταμορφώσεως των Παλαιοημερολογιτών στο Μπρούκλαϊν Μασαχουσέτης, και του ιδρυτή και ηγουμένου του Παντελεήμονα Μητρόπουλου, ο οποίος έφυγε στο Μέιν. Το Μοναστήρι αυτό βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού Βοστώνης.
Στο παρελθόν ο «Ε.Κ.» είχε αποκαλύψει το σκάνδαλο ομοφυλοφιλίας στη Θεολογική Σχολή, γνωστό και ως σκάνδαλο της Τσικνοπέμπτης, στο οποίο είχαν εμπλακεί άγαμοι ιερωμένοι φοιτητές της, μερικοί εκ των οποίων ήταν Αρχιμανδρίτες και οι οποίοι μετά την αποφοίτησή τους έφυγαν για την Ελλάδα και υπηρετούν σε Μητροπόλεις εκεί.
Υπενθυμίζεται ακόμα το σκάνδαλο του ιερέα Αδαμάντιου Μητρόπουλου από την κοινότητα του Αγίου Γεωργίου στην πόλη Μπάγκορ του Μέιν, ο οποίος βιντεοσκοπούσε γυναίκα συγγενικό πρόσωπο της συζύγου του κρυφά όταν έκανε μπάνιο και επίσης επί παιδεραστία με ανήλικα αγόρια. Ηδη βρίσκεται στη φυλακή και καθαιρέθηκε επίσης.
Αλλο σκάνδαλο ήταν του φοιτητή της Θεολογικής Σχολής Τζον Σμυρνή, 52 ετών, εγγάμου και πατέρα 6 παιδιών, ο οποίος κακοποίησε σεξουαλικά ανήλικο κορίτσι συμφοιτητή του στη Σχολή. Μετά την αποκάλυψη από τον «Ε.Κ.» η Σχολή τον έδιωξε.
Αλλη περίπτωση ήταν του έγγαμου ιερέα Αντωνίου Μοσχονά από την πόλη Tucson της Αριζόνα, θιασώτης και αυτός του Μοναστηριού του Αγίου Αντωνίου του π. Εφραίμ στην Αριζόνα, ο οποίος πήρε 18χρονο κορίτσι από την ενορία του στην Ελλάδα για να το ξεναγήσει εκεί και να γνωρίσει το κορίτσι την Ελλάδα, πλην όμως το κράτησε για διανυκτέρευση στο δωμάτιό του στο ξενοδοχείο στην Αθήνα και του επιτέθηκε σεξουαλικά.
Τα παραπάνω σκάνδαλα που παραθέσαμε είναι απλώς μερικά από τα όσα απεκάλυψε ο «Ε.Κ.» στη διάρκεια των ετών. Υπογραμμίζεται ότι η Αρχιεπισκοπή Αμερικής έχει ξοδέψει πάνω από 21 εκατομμύρια δολάρια σε αποζημιώσεις θυμάτων, διακανονισμούς εκτός δικαστηρίων και δικηγορικά έξοδα παιδεραστών και ομοφυλόφιλων κληρικών. n

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 characters available