Πέθανε ο Τομ Γουλφ, ο «λευκός κόμης» της αμερικανικής λογοτεχνίας

Ο διάσημος Αμερικανός συγγραφέας- δημοσιογράφος Τομ Γουλφ (AP Photo/Bebeto Matthews, File).

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Αποτέλεσε μία από τις μεγαλύτερες και επιδραστικότερες μορφές της δημοσιογραφίας και των γραμμάτων του 20ού αιώνα. Ο Τομ Γουλφ (Tom Wolfe) μαζί με τον Χάντερ Τόμπσον, τον Νόρμαν Μέιλερ, τον Τρούμαν Καπότε και την Τζόαν Ντίντιον δημιούργησαν τη «Νέα Δημοσιογραφία» ένα καινοτόμο στυλ καταγραφής γεγονότων και ρεπορτάζ το οποίο εμπεριείχε έντονο το λογοτεχνικό στοιχείο.

Ζούσε στη Νέα Υόρκη από τις αρχές τις δεκαετίας του ‘60 και συνεργαζόταν μέχρι τέλους με την εφημερίδα «New York Herald – Tribune». Ο Γουλφ απεβίωσε προχθές σε νοσοκομείο του Μανχάταν, έχοντας κλείσει πρόσφατα τα 88 του χρόνια.

Αποτύπωσε με τρόπο μοναδικό τη φαιδρότητα του «Αμερικανικού Ονείρου», έφερε σε επαφή το αμερικανικό κοινό με τις υποκουλτούρες των χίπις της Καλιφόρνια τη δεκαετία του ‘60, επηρέασε όσο λίγοι την ποπ κουλτούρα, κατέγραψε τη σαθρότητα της υψηλής κοινωνίας της Νέας Υόρκης μέσα στα βιβλία του, δεν έκρυψε ποτέ τις συντηρητικές του απόψεις, αλλά υπήρξε και ο εισηγητής ενός καινοτόμου, σχεδόν αναρχικού, τρόπου σκέψης πάνω στη συγγραφή δοκιμίων, μυθιστορημάτων και ρεπορτάζ.

Ο Τομ Γουλφ υπήρξε κάτι παραπάνω από συγγραφέας-δημοσιογράφος. Υπήρξε μία σχολή από μόνος του, ενώ οι τεχνικές που εισήγαγε διδάσκονται στις πλέον σύγχρονες σχολές δημοσιογραφίας.

Αγάπησε τη Νέα Υόρκη όσο λίγοι και αποτύπωσε κάθε της πτυχή στα κείμενά του με τρόπο μοναδικό, γλυκόπικρο, που μόνο ο Γούντι Αλεν έχει καταφέρει να την αποτυπώσει στις ταινίες του. Βαθιά επηρεασμένος από τον Μπαλζάκ, ο Γουλφ παρακινούσε τους νέους συγγραφείς να βγουν στο δρόμο και να αλληλεπιδράσουν με την κοινωνία έξω.

Ο,τι υπήρξε ο Μπαλζάκ για τη Γαλλική λογοτεχνία, είναι και ο Γουλφ για τα αμερικανικά «γράμματα». Ενας γνήσιος εκφραστής της ματαιότητας, ένας αποδομητής της σύγχρονης κοινωνίας και ένας τέλειος εκφραστής των περιθωριακών του κόσμου αυτού.

Τα «λεκτικά πυροτεχνήματά» του προσυπέγραφαν τον φλεγματικό του τρόπο γραφής και του χάριζαν διθυραμβικά σχόλια και επαίνους στον μοναδικό του τρόπο προσέγγισης του λόγου από κορυφαίους μελετητές της αγγλικής γλώσσας. Η μοναδικότητα της έκφρασής του, του επέφερε το 2010 το μεγάλο βραβείο από το Εθνικό Ιδρυμα Βιβλίου των ΗΠΑ για τη συμβολή του στην αμερικανική λογοτεχνία.

Συγγραφέας 17 βιβλίων, με πιο αναγνωρίσιμο το «Στον βωμό της ματαιοδοξίας», μτφρ. Λίνα Σταματιάδη, εκδ. Aquarius, 1989, του εξαιρετικού «The Right Stuff», 1979, αλλά και του κατά πολλούς, κορυφαίου δείγματος της «Νέας Δημοσιογραφίας» «The Electric Kool-Aid Acid Test», ο Γουλφ πάντα ξεπερνούσε τα όρια του αστικού καθωσπρεπισμού και αποδείκνυε πως η λάμψη κρύβεται τελικά μονάχα πίσω από τις αστραφτερές λέξεις.

Η εικόνα του, με τα φανταχτερά λευκά κοστούμια του, σχεδιασμένα από τους μεγαλύτερους μόδιστρους της εποχής, μπορούσε να παραπλανήσει και να οδηγήσει σε λανθασμένα συμπεράσματα για τον τρόπο ζωής του. Ο ίδιος παρέμεινε πολέμιος και σαρκαστής της επιδειξιομανίας του νεόπλουτου, αμερικανικού «life style», χαρακτηρίζοντας με σαφώς ειρωνικό τρόπο τις στυλιστικές του επιλογές ως «νεο-επιτηδευμένες» (radical chic).

Οπως έχει δηλώσει και ο ίδιος «ποτέ δε θα συνειδητοποιήσεις πόσο παρελθόν είναι ραμμένο στο σακάκι σου».

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *