Ποιος έδωσε τα 450 εκατ. δολάρια για τον «Salvator Mundi» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι

(AP Photo/Seth Wenig)

NEA YOΡΚΗ. Την ταυτότητα του ανθρώπου που κατέβαλε 450 εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει τον πίνακα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι «Salvator Mundi» («Σωτήρα του Κόσμου») αποκάλυψε η εφημερίδα «New York Times». Πρόκειται για τον Σαουδάραβα πρίγκιπα Μπαντέρ μπιν Αμπντουλάχ μπιν Μοχάμεντ μπιν Φαράν αλ Σαούντ.

Η εφημερίδα επικαλείται έγγραφα που εντόπισε κατά τη διάρκεια της έρευνας για τη βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας. Τον πίνακα του Ντα Βίντσι που ανήκε στον Ρώσο ολιγάρχη Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ είχε αγοράσει άγνωστος πλειοδότης έναντι ποσού ρεκόρ 450 εκατ. δολαρίων σε δημοπρασία στον οίκο Christie’s στα μέσα του περασμένου μήνα.

Ο πρίγκιπας Μπαντέρ είναι γνωστός συλλέκτης έργων τέχνης. Θεωρείται στενός φίλος και συνεργάτης του διαδόχου του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας πρίγκιπα Μοχάμεντ και γλύτωσε από το πρόσφατο πογκρόμ κατά μελών της βασιλικής οικογένειας που βρέθηκαν στο στόχαστρο της σαρωτικής καταστολής κατά της διαφθοράς και του παράνομου πλουτισμού.

Η εκπρόσωπος του οίκου Christie’s δεν σχολίασε την ταυτότητα αγοραστών και ο πρίγκιπας Μπαντέρ δεν προσφέρθηκε επίσης να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει. Ομως, καθώς η εφημερίδα «ΝΥΤ» συνέχισε να ασκεί πιέσεις για να αποκαλυφθεί η αλήθεια, το νεοσυσταθέν μουσείο του Λούβρου στο Αμπού Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ανέφερε σε ένα tweet ότι ο πίνακας «έρχεται στο Λούβρο του Αμπού Ντάμπι».

Η εφημερίδα αναφέρει πως ο Σαουδάραβας πρίγκιπας είναι στενός σύμμαχος του ομολόγου του στο Αμπού Ντάμπι. Τα έγγραφα που παρασχέθηκαν από τη Σαουδική Αραβία και εξετάστηκαν από την εφημερίδα αποκαλύπτουν ότι εκπρόσωποι του αγοραστή πρίγκιπα δεν τον παρουσίασαν ως πλειοδότη μέχρι την ημέρα πριν από την πώληση. Η ταυτότητά του ήταν άγνωστη στα στελέχη του Christie’s τα οποία δεν γνώριζαν επίσης την προέλευση των οικονομικών μέσων της αγοράς.

Ακόμα και αφού είχε γίνει κατάθεση αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων για συμμετοχή του πρίγκιπα στη δημοπρασία, οι δικηγόροι του Christie’s, οι οποίοι διεξήγαγαν έλεγχο στους πιθανούς υποψηφίους, πίεζαν με δύο ξεκάθαρες ερωτήσεις: Από πού πήρε τα χρήματα; Και ποια ήταν η σχέση του με τον Σαουδάραβα ηγεμόνα, τον βασιλιά Σάλμαν;

Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο Μπαντέρ είπε πως ήταν μόνο ένας από τους 5.000 πρίγκιπες, σύμφωνα με τα έγγραφα και τους εμπλεκόμενους. Το έργο του Ντα Βίντσι αντιπροσώπευε μια μεγάλη αγορά γοήτρου στον κόσμο της τέχνης, αν και θεωρείται ακόμη και σήμερα εξαιρετικά αμφιλεγόμενη καθώς μερικοί ειδικοί αμφισβήτησαν την γνησιότητά του.

Για τον πρίγκιπα Μπαντέρ, η καταβολή ενός τέτοιου άνευ προηγουμένου ποσού για έναν πίνακα του Ιησού διακινδύνευε επίσης να προσβάλει τις θρησκευτικές ευαισθησίες των μουσουλμάνων συμπατριωτών του. Οι μουσουλμάνοι διδάσκουν ότι ο Ιησούς δεν ήταν ο σωτήρας, αλλά ένας προφήτης. Και οι περισσότεροι μουσουλμάνοι – ειδικά οι κληρικοί της Σαουδικής Αραβίας – θεωρούν την καλλιτεχνική απεικόνιση οποιουδήποτε από τους προφήτες ως μια μορφή ιεροσυλίας.

Ο πρίγκιπας Μπαντέρ προέρχεται από έναν μικρότερο κλάδο της βασιλικής οικογένειας, τους Farhan. Εμφανίζεται στο Διοικητικό Συμβούλιο μιας ενεργειακής εταιρείας που δραστηριοποιείται στη Σαουδική Αραβία, την Energy Holdings International, και περιγράφεται ως ένας από τους νεότερους επιχειρηματίες της Σαουδικής Αραβίας.

Σύμφωνα με το βιογραφικό του είναι επίσης πρόεδρος της ιδρυτικής επιτροπής μιας τοπικής κοινοπραξίας που κέρδισε άδεια από το βασίλειο για την κατασκευή ενός δικτύου οπτικών ινών, σε μια «στρατηγική συνεργασία» με την Verizon. Περιγράφεται επίσης ως ένας από τους ιδρυτές μιας μεγάλης επιχείρησης ανακύκλωσης και διαχείρισης απορριμμάτων στη Σαουδική Αραβία.

Ως προς τον πίνακα, αυτός είναι ένα από τα λιγότερα από 20 έργα, που είναι γνωστό ότι υπάρχουν, του Λεονάρντο Ντα Βίντσι (Leonardo da Vinci), και το μόνο σε ιδιωτικά χέρια.

Η υψηλότερη τιμή πώλησης έργου τέχνης σε δημοπρασία έως τα μέσα του περασμένου μήνα ήταν 179 εκατ. δολάρια για το «Women of Algiers (Version O)» του Πάμπλο Πικάσο (Pablo Picasso) τον Μάιο του 2015, επίσης από τον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη.

Και η υψηλότερη -γνωστή- τιμή για οποιοδήποτε έργο ήταν 300 εκατ. δολάρια για πίνακα του Willem de Kooning, το «Interchange», που πωλήθηκε ιδιωτικά το Σεπτέμβριο του 2015 από το David Geffen Foundation στον hedge fund manager, Kenneth C. Griffin.

Η δημοπρασία του «Salvator Mundi» άνοιξε στα 75 εκατ. δολάρια και διήρκεσε 19 λεπτά. Η τιμή βρέθηκε στα 300 εκατ. δολάρια περί στα μισά της διαδικασίας.

«Είναι, πραγματικά, το Ιερό Δισκοπότηρο όσον αφορά τις ανακαλύψεις έργων τέχνης» δήλωσε, σύμφωνα με το «Reuters», ο Αλαν Γουίντερμιουτ, επικεφαλής ειδικός του Christie’s για τα έργα των παλιών μετρ της τέχνης. Εξήγησε, επίσης, ότι μερικές φορές αποκαλείται η «αρσενική Μόνα Λίζα» και ότι εδώ και καιρό θεωρείτο χαμένος.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *