Aυτοδίδακτη τεχνητή νοημοσύνη με υπερανθρώπινες ικανότητες από εταιρεία ομογενή

AlphaZero. Πηγή: DeepMind Technologies Ltd (ΑΠΕ-ΜΠΕ).

H DeepMind, η θυγατρική εταιρεία της Google, παρουσίασε ένα νέο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης με την ονομασία AlphaZero, το οποίο, σύμφωνα με τους δημιουργούς του, είναι ανώτερο από κάθε άλλο στο παρελθόν.

Όχι μόνο διαθέτει υπέρτερες από κάθε άνθρωπο παίκτη ικανότητες σε δύσκολα επιτραπέζια παιγνίδια, όπως το σκάκι, το κινεζικό Go και το σόγκι (ιαπωνικό σκάκι), αλλά επίσης μπορεί να διδάξει μόνο του τον εαυτό του να παίζει, χωρίς την παραμικρή προηγούμενη εμπειρία.

Δεν χρειάζεται να τροφοδοτηθεί εκ των προτέρων με παλαιότερες παρτίδες μεταξύ ανθρώπων, αλλά αρκεί να γνωρίζει απλώς τους κανόνες κάθε παιγνιδιού.

Σημειώνεται ότι την DeepMind ίδρυσε ο ελληνικής καταγωγής, Ντέμης Χασάμπης (Demis Hassabis) -ο πατέρας του είναι από την Κύπρο- και την απέκτησε η Google έναντι 400 εκατ. λιρών (περί τα 600 εκατ. δολ.).

Από το 1997 που ο υπολογιστής Deep Blue της ΙΒΜ νίκησε τον παγκόσμιο πρωταθλητή Γκάρι Κασπάροφ στο σκάκι, η ικανότητα των υπολογιστών και των «έξυπνων» μηχανών να νικάνε τους ανθρώπους σε επιτραπέζια παιγνίδια, θεωρείται ορόσημο για την πρόοδο της τεχνητής νοημοσύνης.

Το AlphaZero αποτελεί ένα ακόμη βήμα εξέλιξης για τη δημιουργία μιας τεχνητής νοημοσύνης που είναι αυτοδίδακτη και ανίκητη σε οποιοδήποτε παιγνίδι.

Στο κινεζικό Go και στο ιαπωνικό σόγκι (παίζεται με περισσότερα πιόνια από το σκάκι), τα οποία είναι πολύ δυσκολότερα από το σκάκι, οι μηχανές -χάρη στους αλγόριθμους της DeepMind- έχουν πλέον τον πρώτο λόγο.

Και μάλιστα ο AlphaZero το πετυχαίνει αυτό, χωρίς να έχει πια την ανάγκη των ανθρώπων δημιουργών του για να τον τροφοδοτήσουν με πληροφορίες άλλες πέρα από τους κανόνες κάθε παιγνιδιού. Ο υπολογιστής μαθαίνει πλέον τελείως μόνος του και από την «εμπειρία» του πώς θα γίνει αχτύπητος πρωταθλητής.

Για ένα «σημείο καμπής» στην ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης έκαναν λόγο οι δημιουργοί του, καθώς το σύστημά τους εμφανίζει επιπλέον σημάδια ανθρώπινης διαίσθησης, δημιουργικότητας και αυτοσχεδιασμού.

Ο Κασπάροφ, κληθείς να σχολιάσει το νέο AlphaZero, δήλωσε εντυπωσιασμένος: «Αντί να επεξεργάζεται ανθρώπινες οδηγίες και γνώσεις με τρομακτική ταχύτητα, κάτι που έχουν κάνει όλες οι προηγούμενες μηχανές σκακιού, το AlphaZero γεννά τη δική του γνώση. Το κάνει μέσα σε ελάχιστες ώρες και τα αποτελέσματά του ξεπερνάνε κάθε γνωστό άνθρωπο ή άλλη μηχανή. Και δεν μπορώ να κρύψω την ικανοποίησή μου, επειδή το AlphaZero παίζει με ένα πολύ δυναμικό στιλ, αρκετά παρόμοιο με το δικό μου!».

Το πρώτο «έξυπνο» σύστημα της DeepMind, το AlphaGo, το οποίο είχε εκπαιδευθεί προηγουμένως αναλύοντας εκατομμύρια παιγνίδια ανθρώπων, είχε στη συνέχεια καταπλήξει τον κόσμο το 2016, όταν νίκησε κατά κράτος όλους τους κορυφαίους παίκτες του παιγνιδιού Go.

Ακολούθησε το AlphaGo Zero, που ήταν πια αυτοδίδακτο και δεν χρειαζόταν την ανθρώπινη εμπειρία. Μέσα σε τρεις μόνο μέρες αυτοδιδασκαλίας είχε καταφέρει να γίνει ανίκητος «μετρ» του Go.

Τώρα το Alpha Zero κάνει κάτι ανάλογο όχι μόνο για το Go, αλλά επίσης για το σκάκι και το σόγκι. Ουσιαστικά, η DeepMind, όπως δήλωσε, βρίσκεται ένα βήμα πριν το σύστημά της κάνει το ίδιο για κάθε επιτραπέζιο παιγνίδι, αναπτύσσοντας πλέον μια καθολική ικανότητα και όχι εξειδικευμένη για κάποιο παιγνίδι.

Τελικός στόχος είναι μια «γενική» τεχνητή νοημοσύνη, η οποία θα μπορεί να εφαρμοσθεί παντού και πάντα (από την ανακάλυψη νέων φαρμάκων και υλικών ως τη βιοτεχνολογία) – κάτι πολύ πιο δύσκολο από ό,τι φαίνεται εκ πρώτης όψεως.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

http://science.sciencemag.org/content/362/6419/1140

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Παύλος Δρακόπουλος

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *