GR US

Κάθαρση

Ευρωκίνηση

Στιγμιότυπο από το Εθνικό Θέατρο την Παρασκευή 13 Μαρτίου 2020.(EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ)

Τα όσα φρικτά αποκαλύπτονται για τη δράση του γνωστού σκηνοθέτη-ηθοποιού (αλλά και οι υπόλοιπες καταγγελίες που αφορούν άλλα πρόσωπα του θεάτρου) έχουν αφήσει εμβρόντητη την ελληνική κοινωνία.

Εκτός όλων των άλλων, εξαιτίας αυτής της κατάστασης, πλανάται (εσφαλμένα) στην κοινή γνώμη η αντίληψη ότι το θέατρο είναι ένας χώρο ανήθικος, όπου η σεξουαλική κακοποίηση (ακόμα και ανηλίκων) είναι ο κανόνας και ότι σε τελική ανάλυση «όλοι είναι το ίδιο».

Το θέατρο όμως είναι πολιτισμός, δεν είναι αυτό που περιγράφεται στις καταγγελίες - οι καταγγελίες αφορούν τους καταγγελλόμενους. Ούτε όλοι είναι (δεν είναι δυνατόν να είναι) ανήθικοι και εγκληματίες.

Είναι ευκαιρία ο χώρος να καθαρίσει. Το υγιές κομμάτι του (που σαφώς και είναι το συντριπτικά μεγαλύτερο) να συνθλίψει το σάπιο, να το απομονώσει, να το αποβάλλει.

Και μιας και μιλάμε για θέατρο, επιβάλλεται να επέλθει η κάθαρσις, όπως ανέφερε και ο Αριστοτέλης στον ορισμό που είχε δώσει για την αρχαία τραγωδία. Να αποκατασταθεί η ηθική τάξη, να ανακουφιστούν και να ηρεμήσουν ψυχικά, όχι μόνο τα θύματα, αλλά όλα τα μέλη της κοινωνίας που άμεσα ή έμμεσα μετέχουν σε αυτό που ονομάζουμε θέατρο, αφού αυτό αφορά όλους, είναι τμήμα του πολιτισμού μας.

Προς αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, την κατεύθυνση της κάθαρσης πρέπει να συμβάλουν όλοι.

Η κυβέρνηση έκανε το πρώτο βήμα. Εδειξε με τη στάση της ότι είναι απέναντι σε τέτοιου είδους φαινόμενα από την πρώτη στιγμή που έγιναν αυτά γνωστά. Το ίδιο πρέπει να κάνει και η αντιπολίτευση - σύσσωμη, αλλά κυρίως η αξιωματική. Να συμβάλει με όλες τις δυνάμεις της για να επέλθει η κάθαρση στον χώρο. Για να γίνει αυτό όμως θα πρέπει να εγκαταλείψει την προσπάθεια κομματικής εκμετάλλευσης του ζητήματος. Τα εγκλήματα που περιγράφονται δεν έχουν κομματικό χρώμα. Οσο προσπαθεί η αντιπολίτευση να προσδώσει σε αυτά τέτοια χροιά απλά αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και απαξιώνεται η ίδια στα μάτια της κοινωνίας.