x

Πολιτισμός

Columbus day: Η ημέρα που πληγώνει τους αυτόχθονες της Αμερικής

Για να κατανοήσουμε πλήρως και να αναλάβουμε την ευθύνη για το ποιοι είμαστε ως άνθρωποι σε αυτήν τη χώρα, είναι πολύ σημαντικό να είμαστε σαφείς για το ποιος «ήταν εδώ πρώτος» και να σκεφτούμε τι συνέβη στην ιστορία της Αμερικής μετά από αυτό, όσον αφορά τον εκτοπισμό και συχνά τη γενοκτονία των αυτόχθονων. Ουσιαστικά η γιορτή αυτή που το 1972 ο πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον καθιέρωσε να εορτάζεται επίσημα τη δεύτερη Δευτέρα του Οκτωβρίου, έχει να κάνει με τον εορτασμό ανθρώπων που υπήρξαν πρώτοι στη χώρα αυτή και όχι ενός εισβολέα, του Χριστόφορου Κολόμβου, που στην πραγματικότητα προκάλεσε γενοκτονία σε έναν πληθυσμό ή προσπάθησε να προκαλέσει τη γενοκτονία ενός ολόκληρου πληθυσμού. Αλλάζοντας την ημέρα από «Ημέρα του Κολόμβου» σε «Ημέρα των Αυτοχθόνων Λαών», δηλώνουν, ότι δεν πρόκειται να επιτρέψουν σ’ αυτόν να δοξαστεί σαν ήρωας, εξαιτίας του πόνου που προκάλεσε στους Ιθαγενείς της Αμερικής.

Σήμερα κατανοούμε ότι ενώ ο Κολόμβος ήταν εξερευνητής και πιστώνεται ότι ήταν ένας από τους πρώτους Ευρωπαίους που έφτασαν στην Αμερική, τώρα γνωρίζουμε πολλά για την ιστορία και τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρθηκε αυτός και οι άνθρωποί του, όταν ήρθαν σε αυτήν την ήπειρο, το οποίο περιελάμβανε λεηλασίες, βιασμούς και γενικά πρόκληση γενοκτονίας σε όσους βρίσκονταν ήδη εδώ. Δεν είναι κάτι που θέλουν να γιορτάζουν οι αυτόχθονες αλλά και κανένας συνειδητός άνθρωπος!

Είναι καιρός να αρχίσουμε να επανεξετάζουμε την ιστορία κάποιων εορτών που καθιερώθηκαν με κυριαρχικούς τρόπους εις βάρος πιο αδύναμων ομάδων. Τη Δευτέρα, 11 Οκτωβρίου, οι περισσότερες πόλεις και κοινότητες θα γιορτάσουν την Ημέρα των Αυτόχθονων Λαών στη θέση της Ημέρας του Κολόμβου. Ενας πολύ μεγάλος αριθμός ανθρώπων έχει κινητοποιηθεί χρόνια τώρα και αγωνίζεται για μια πιο ολοκληρωμένη και ακριβή ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών που διδάσκεται στα σχολεία και τους δημόσιους χώρους μας. Δεδομένης της έρευνας που δείχνει ότι η πλειοψηφία των προτύπων κρατικών και τοπικών προγραμμάτων σπουδών τερματίζουν τη μελέτη της ιστορίας των ιθαγενών Αμερικανών πριν από το 1900, η σημασία του εορτασμού της επιβίωσης και της σύγχρονης εμπειρίας των ιθαγενών λαών δεν ήταν ποτέ σαφέστερη. Η πρώτη τεκμηριωμένη τήρηση της Ημέρας του Κολόμβου στις Ηνωμένες Πολιτείες πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1792, στην 300ή επέτειο από την προσγείωση του Κολόμβου στο Δυτικό Ημισφαίριο. Για πολλούς Ιταλούς Αμερικανούς, η Ημέρα του Κολόμβου είναι η ημέρα εορτασμού της ιταλικής κληρονομιάς και της συμβολής των Ιταλοαμερικανών στις Ηνωμένες Πολιτείες. Υιοθετήθηκε σε μια εποχή όπου οι Ιταλοί δυσφημίζονταν και αντιμετώπιζαν θρησκευτικές και εθνοτικές διακρίσεις. Το 1934, κατόπιν αιτήματος των ιπποτών του Κολόμβου και της ιταλικής κοινότητας της Νέας Υόρκης, ο Πρόεδρος Φράνκλιν Ντελάνο Ρούζβελτ κήρυξε τον πρώτο εθνικό εορτασμό της Ημέρας του Κολόμβου, για να τιμήσει έναν άνθρωπο ο οποίος, ειρωνικά, δεν πάτησε ποτέ το πόδι του στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Κολόμβος αγκυροβόλησε στις Μπαχάμες. Ο Πρόεδρος Ρούζβελτ και το αμερικανικό Κογκρέσο έκαναν την 12η Οκτωβρίου εθνική αργία τρία χρόνια αργότερα. Για πολλούς Ιταλοαμερικανούς, η Ημέρα του Κολόμβου δεν αφορά μόνο τον άνδρα, αλλά και το τι αντιπροσωπεύει αυτή η ημέρα: ένας λαός που αναζητά ασφάλεια και αποδοχή στο νέο του σπίτι.

Προφανώς όλοι αναγνωρίζουν τη σημασία του εορτασμού της ιστορίας και της συμβολής των Ιταλοαμερικανών, αλλά πρέπει να υπάρχει και άλλος τρόπος να τους τιμήσουμε. Υπάρχουν πολλοί Ιταλοαμερικανοί που στηρίζουν σθεναρά την αλλαγή στην Ημέρα των Αυτοχθόνων Λαών, επειδή δεν θέλουν να νιώσουν ότι σχετίζονται με έναν άνθρωπο που είναι γνωστό, ότι διέπραξε τρομερά εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.

Οι Ιταλοαμερικανοί υπέστησαν σοβαρές διακρίσεις σε αυτήν τη χώρα και είναι εξαιρετικά σημαντικό να έχουν μια μέρα για να τιμήσουν αυτήν την κληρονομιά. Δεν θα έπρεπε να είναι κοντά στην εικόνα του Κολόμβου.

Γενιές ιθαγενών, ωστόσο, σε όλο το Δυτικό Ημισφαίριο διαμαρτυρήθηκαν για την Ημέρα του Κολόμβου. Στο προσκήνιο του μυαλού τους είναι το γεγονός ότι οι αποικιακές ανακαλύψεις της Αμερικής, ξεκινώντας από τον Κολόμβο, οδήγησαν στο θάνατο εκατομμυρίων ιθαγενών και στην αναγκαστική αφομοίωση των επιζώντων. Το 1977 οι συμμετέχοντες στη Διεθνή Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για τις Διακρίσεις κατά των Αυτόχθονων Πληθυσμών στην Αμερική, πρότειναν η Ημέρα των Αυτόχθονων Λαών να αντικαταστήσει την Ημέρα του Κολόμβου. Η Ημέρα των Αυτόχθονων Λαών αναγνωρίζει ότι οι ιθαγενείς είναι οι πρώτοι κάτοικοι της Αμερικής, συμπεριλαμβανομένων των εδαφών που αργότερα έγιναν Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Και προτρέπει τους Αμερικανούς να ξανασκεφτούν την ιστορία. Το 2017, μετά από βανδαλισμό του αγάλματος του Χριστόφορου Κολόμβου στο Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης, ο τότε πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Εθνικού Ιδρύματος Ιταλών Αμερικανών, Τζον Μ. Βιόλα, έγραψε σε ένα κύριο άρθρο των «New York Times»: «Το σκίσιμο της ιστορίας δεν αλλάζει αυτήν την ιστορία. Στον απόηχο της πολιτιστικής διαμάχης που μας διέλυσε αυτούς τους μήνες, αναρωτιέμαι αν εμείς ως χώρα δεν μπορούμε να βρούμε καλύτερους τρόπους να χρησιμοποιήσουμε την ιστορία μας, για να εξαλείψουμε το ρατσισμό αντί να τον υποκινήσουμε. Δεν μπορούμε να φανταστούμε εκ νέου τα μνημεία και τις γιορτές που γεννήθηκαν από το παρελθόν μας ως νέες αξίες για το μέλλον μας; Πιστεύουμε ότι ο Χριστόφορος Κολόμβος αντιπροσωπεύει τις αξίες της ανακάλυψης και του κινδύνου που βρίσκονται στην καρδιά του αμερικανικού ονείρου, και ότι είναι δουλειά μας ως η κοινότητα που σχετίζεται περισσότερο με την κληρονομιά του να είμαστε στην πρώτη γραμμή ενός ευαίσθητου και συναρπαστικού δρόμου προς τα εμπρός, προς μια λύση που λαμβάνει υπόψη όλες τις πλευρές».

Το κίνημα για την αντικατάσταση της Ημέρας του Κολόμβου με την Ημέρα των Ιθαγενών Λαών ή την Ημέρα των Ιθαγενών Αμερικανών έχει πάρει δυναμική και εξαπλώθηκε σε πολιτείες, πόλεις και κωμοπόλεις στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η πρώτη πολιτεία που μετονόμασε την Ημέρα του Κολόμβου ήταν η Νότια Ντακότα το 1990. Η Χαβάη άλλαξε επίσης το όνομα στις 12 Οκτωβρίου σε Ημέρα Ανακαλύψεων, προς τιμήν των Πολυνησιακών πλοηγών που κατοικούσαν στα νησιά.

Το Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνιας έγινε η πρώτη πόλη που έκανε την αλλαγή το 1992, όταν το δημοτικό συμβούλιο μετονόμασε την Ημέρα του Κολόμβου σε Ημέρα των Αυτόχθονων Λαών. Το 2015 εκτιμάται ότι 6.000 ιθαγενείς και οι υποστηρικτές τους συγκεντρώθηκαν στο νησί Randall's, στη Νέα Υόρκη, για να αναγνωρίσουν την επιβίωση των αυτόχθονων λαών του Δυτικού Ημισφαιρίου. Η επιτυχία της διαδήλωσης και η παγκόσμια προσοχή των Μέσων Ενημέρωσης φύτεψε τους σπόρους για τη δημιουργία μιας Ημέρας των Αυτόχθονων Λαών στη Νέα Υόρκη. Αυτές οι πολιτείες και η Περιφέρεια της Κολούμπια τηρούν τώρα την Ημέρα των Ιθαγενών Αμερικανών ή των Αυτόχθονων Λαών, στη θέση ή επιπλέον της Ημέρας του Κολόμβου. Οι περισσότεροι από αυτούς ακολούθησαν το παράδειγμα των πόλεων και των μικρότερων κοινοτήτων τους, μια λίστα που ευτυχώς έχει μεγαλώσει πολύ για να συμπεριληφθεί εδώ: Alabama, Alaska, District of Columbia, Hawai, Idaho, Iowa, Louisiana, Maine ,Michigan, Minnesota, New Mexico, North Carolina, Oklahoma, Oregon, South Dakota, Vermont, Virginia, Wisconsin. Ακόμα κι έτσι, η μυθολογία για τον Κολόμβο και την «ανακάλυψη» της Αμερικής συνεχίζει να είναι το πρώτο μάθημα πολλών παιδιών της Αμερικής για την αντιμετώπιση διαφορετικών πολιτισμών, εθνοτήτων και λαών. Είναι απίστευτα οδυνηρό τα παιδιά των ιθαγενών να πηγαίνουν στο σχολείο και να είναι αναγκασμένα να ακούσουν και να γιορτάσουν το άτομο που έθεσε σε κίνηση τη γενοκτονία του λαού τους. Έτσι, δεν μπορούμε να έχουμε εθνική εορτή η οποία προκαλεί συνεχή ζημιά σε σημαντική μερίδα των πολιτών.

Η διδασκαλία πιο ακριβών και ολοκληρωμένων αφηγήσεων και διαφορετικών προοπτικών είναι το κλειδί για την επανεξέταση της ιστορίας της κοινωνίας μας.

Τα τελευταία χρόνια, το μουσείο Smithsonian’s National Museum of the American Indian, φιλοξένησε τις Ημέρες Σπουδών των Ιθαγενών Λαών και το Teach-Ins στην αρχή του σχολικού έτους στην Ουάσιγκτον της Νέας Υόρκης και φέτος online. Η «Διδασκαλία για την Αλλαγή» (Teaching for Change), ένας εθνικός οργανισμός εκπαίδευσης με έδρα την Ουάσιγκτον και το Γραφείο Εκπαίδευσης του μουσείου συνεργάζονται με δασκάλους μαθητών από το νηπιαγωγείο έως τη 12η τάξη σε συνεδρίες που κυμαίνονται από τον μαθητικό ακτιβισμό για την υπεράσπιση του περιβάλλοντος ή την κατάργηση της Ημέρας του Κολόμβου. Σε δεξιότητες όπως ο κριτικός γραμματισμός, η τέχνη και ο διάλογος, σε μαθήματα βασισμένα σε έρευνες διαθέσιμα μέσω της διαδικτυακής πρωτοβουλίας εκπαίδευσης του μουσείου Native Knowledge 360°.

Το 2018 η Sarah Shear, επίκουρη καθηγήτρια Κοινωνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Penn State – Altoona, έκανε την κεντρική παρουσίαση, βασισμένη σε έρευνα για τα πρότυπα ιστορίας των ΗΠΑ και από τις 50 πολιτείες και την Περιφέρεια της Κολούμπια. Το 2015, η Δρ Shear και οι συνεργάτες της Ryan T. Knowles, Gregory J. Soden και Antonio J. Castro δημοσίευσαν στοιχεία που έδειχναν ότι το 87% των αναφορών στους ιθαγενείς Αμερικανούς στα προγράμματα σπουδών των ΗΠΑ είναι στο πλαίσιο της αμερικανικής ιστορίας πριν από το 1900.

Η Shear και οι συνεργάτες της βλέπουν σοβαρές επιπτώσεις στον τρόπο με τον οποίο οι Ηνωμένες Πολιτείες διδάσκουν την ιστορία τους: «Όταν κοιτάζουμε τη μεγαλύτερη εικόνα που ζωγραφίζεται από τα ποσοτικά δεδομένα, είναι εύκολο να υποστηρίξουμε ότι η αφήγηση της ιστορίας των ΗΠΑ είναι οδυνηρά μονόπλευρη στην αφήγησή της, ειδικά όσον αφορά τις εμπειρίες των αυτόχθονων λαών. Τα ποιοτικά ευρήματα φωτίζουν περαιτέρω μια ευρωαμερικανική αφήγηση που επαναφέρει την περιθωριοποίηση των αυτόχθονων πολιτισμών και γνώσεων.

Οι αυτόχθονες λαοί αφήνονται στη σκιά του πεπρωμένου της Ευρω-Αμερικής, ενώ το μοντέλο συνεργασίας και σύγκρουσης παρέχει δικαιολογία για τον τελικό τερματισμό των αυτόχθονων λαών από το αμερικανικό τοπίο και την ιστορική αφήγηση.

Τέλος, ένας τόνος αποστασιοποίησης, ειδικά με μεγάλους καταλόγους νομικών και πολιτικών όρων, απορρίπτει την ανθρωπιά των ιθαγενών πολιτισμών και εμπειριών στις Ηνωμένες Πολιτείες».

Τα πράγματα αλλάζουν. Φέτος, κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, πολιτείες, πόλεις, κωμοπόλεις, κομητείες, κοινοτικές ομάδες, εκκλησίες, πανεπιστήμια, σχολεία και άλλα ιδρύματα τηρούν την Ημέρα των Αυτόχθονων Λαών ή την Ημέρα των Ιθαγενών Αμερικανών κυρίως με εικονικές δραστηριότητες που ευαισθητοποιούν τον πλούτο της ιστορία, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις των αυτόχθονων λαών της Αμερικής. Το κάνουν χάρη στους ιθαγενείς και τους συμμάχους τους που μαζεύτηκαν για δεκαετίες -και θα μαζευτούν ξανά, όταν μπορούν να το κάνουν με ασφάλεια- σε προσευχές, ξενώνες, συμπόσια, συναυλίες, διαλέξεις, συγκεντρώσεις και αίθουσες διδασκαλίας για να βοηθήσουν την Αμερική να ξανασκεφτεί την αμερικανική ιστορία.

Βιβλιογραφία: Smithsonian’s National Museum of the American Indian in Washington/ Smithsonian magazine/ Native American History

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ. Ο Τζέιμς Στιούαρτ, ήταν ο ξεχωριστός κινηματογραφικός ήρωας, ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας.

ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Εκδηλώσεις

ΜΠΡΟΥΚΛΙΝ. Μέσα σε ιδιαίτερα συγκινητικό κλίμα πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 18 Ιουνίου η τελετή αποφοίτησης της 8ης τάξης του Ημερήσιου Ελληνικού Σχολείου “Αργύριος Φάντης” στον Καθεδρικό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στο Μπρούκλιν.

Πολιτισμός

Η πρωτοεμφανιζόμενη συγγραφέας Μαρίνα Πλούμπη, μας χάρισε φέτος ένα παιδικό βιβλίο ξεχωριστό και μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα.

Γενικά Νέα

ΜΠΡΟΥΚΛΙΝ. Με κατάνυξη και ευλάβεια ξεκίνησαν οι ακολουθίες του Πάσχα στον Ιερό Ναό Αγ.

ΒΙΝΤΕΟ

Η φωτιά καίει δασικές εκτάσεις στο Πόρτο Γερμενό και κατευθύνεται προς Μύτικα

ΑΘΗΜΑ. Οι ισχυροί άνεμοι που πνέουν στην περιοχή, καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη την κατάσταση στο Πόρτο Γερμενό.

Μηνύματα Μητσοτάκη προς την Αγκυρα από το Ευρωκοινοβούλιο (Βίντεο)

ΣΤΡΑΣΒΟΥΡΓΟ. Μηνύματα προς το εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό ακροατήριο εξέπεμψε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με την ομιλία του σήμερα το πρωί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο.

Συμπλήρωσε τη διεύθυνση του e-mail σου για να γίνεις συνδρομητής

Συμπληρώστε το email σας για να εγγραφείτε - π.χ. abc@xyz.com

Μπορείς να διαγραφείς όποτε το θελήσεις χρησιμοποιώντας τον σύνδεσμο στο δελτίο τύπου μας