x
 

Πολιτισμός

Για την ταινία «Civil War» (Εμφύλιος Πόλεμος) του Αλεξ Γκάρλαντ

27 Απριλίου 2024
Πάνου Λιάκου

Το «Civil War» του Αλεξ Γκάρλαντ είναι το πρώτο σημαντικό σενάριο που αναγνωρίζουμε, ένα μήνα μετά την 96η απονομή των βραβείων Οσκαρ. Συνήθως η περίοδος μετά τα Οσκαρ χαρακτηρίζεται από σκαμπανεβάσματα, αμηχανία αλλά και μία προσμονή για τα μπλοκμπάστερ του εκάστοτε καλοκαιριού. Στους φίλους της επιστημονικής φαντασίας και του σεναρίου, ο Αλεξ Γκάρλαντ είναι γνωστός μέσα από έργα όπως τα «28 μέρες μετά» (συγγραφή σεναρίου), «Ex Machina» (η υποψήφιότητά του για Οσκαρ σεναρίου) και «Annihilation».

Εκείνο που διακρίνουμε στο σινεμά του Αλεξ Γκάρλαντ, ιδίως από το «Ex Machina» και εντεύθεν, είναι ο τρόπος που φιλτράρει τους κοινωνικοπολιτικούς στοχασμούς του μέσα από τα θεμελιωμένα κινηματογραφικά είδη. Στο πιο πρόσφατο έργο του, το «Civil War», μάς μεταφέρει σε μία δυστοπία όπου η Αμερική έχει χωριστεί κυριολεκτικά σε δύο στρατόπεδα. Οι Δυτικές Δυνάμεις περικυκλώνουν την Ουάσιγκτον, ενώ μία ομάδα έμπειρων δημοσιογράφων καθώς και μία νεότερη αποφασίζουν να διασχίσουν την έκταση από τη Νέα Υόρκη μέχρι την πρωτεύουσα για να απαθανατίσουν τον Πρόεδρο, που πνέει κυριολεκτικά τα λοίσθια.

Η μεγαλύτερη έκπληξη για εμένα, πέρα από την εμπειρία της παρακολούθησης της ταινίας σε αίθουσα Dolby Atmos, ήταν ο εσωτερικός ρυθμός της. Ενας ρυθμός που δεν είχε ουδεμία σχέση με εκείνα για τα οποία με είχε προετοιμάσει το τρέιλερ που είχα προηγουμένως δει στο ίντερνετ. Αντί για ορυμαγδό από σφαίρες και ασταμάτητα κυνηγητά, βρέθηκα ενώπιον ενός στέρεου σεναριακά οικοδομήματος που χρησιμοποιώντας τη φόρμα της επιστημονικής φαντασίας, ήθελε να μιλήσει για το ρόλο της δημοσιογραφίας σε καιρούς συγκρούσεων και κρίσεων.

Αυτό, βέβαια, δεν θύμιζε κάποια μονότονη πολιτική διάλεξη σε podcast, παρά ζωντάνεψε μπροστά στα μάτια μου μέσα από ανθρώπινους χαρακτήρες. Κατά πρώτον, η Κίρστεν Ντανστ ακολουθεί τη σκηνοθετική γραμμή κατά πόδας και ερμηνεύει απολύτως ρεαλιστικά τη Λι, σαν να ήταν μία δημοσιογράφος σε σημερινή, πραγματική πολεμική αποστολή. Το ενδιαφέρον στοιχείο στην περίπτωσή της είναι ότι σταδιακά διακρίνουμε το ανθρώπινο, πέρα από το επαγγελματικό, πρόσωπό της, κυρίως μέσα από τη σχέση της με τη νεαρή Τζέσι (Κάιλι Σπάνι).

Η Τζέσι γίνεται ένας καθρέφτης, λειτουργεί σαν μία νεότερη εκδοχή της Λι και αυτή η δεύτερη γίνεται ασυναίσθητα μέντοράς της ακριβώς εκείνη τη στιγμή που όλα γύρω τους μανιάζουν. Από πλευράς αριστοτελικής εξέτασης του σεναρίου, μάλιστα, ο ρόλος της Κάιλι Σπάνι διαγράφει ένα πιο εντυπωσιακό τόξο και όπως και η μέντοράς της, έτσι κι εκείνη ξεδιπλώνει την ψυχή της σταδιακά μπροστά στα μάτια μας.

Κι αφού όλα τα βασικά στοιχεία του σεναρίου μάς καθίζουν στη θέση μας και μας βουλιάζουν με τέτοια επιτυχία και τέτοια προσωπική σύνδεση στα βασικά προβλήματα των ηρώων, ο Αλεξ Γκάρλαντ φανερώνει και μια αριστοτεχνική ενορχήστρωση σκηνών δράσης «σκεπτόμενου μπλοκμπάστερ» και κλιμακώσεις μακροσκελών σκηνών, όπως εκείνης με την εμφάνιση του σπουδαίου Τζέσι Πλέμονς.

Ως ταινία σεναρίου, υποχρεωτικά και οι βασικοί συνεργάτες της όψης, ο φωτογράφος Ρομπ Χάρντι και ο μοντέρ Τζέικ Ρόμπερτς ακολουθούν τα βήματα του Γκάρλαντ. Ο μεν πρώτος μην εγκαταλείποντας στιγμή τους ρεαλιστικούς τόνους (ώστε να γίνει η σύνδεσή μας με τους χαρακτήρες), ο δε δεύτερος εδραιώνοντας τους εσωτερικούς ρυθμούς που απαιτεί αυτού του είδους το γράψιμο και προσέγγιση των κινηματογραφικών ειδών.

Για όποιον είναι φίλος του «what if…» ή των ταινιών με δημοσιογράφους, μία προβολή απλά δεν είναι αρκετή.

* Ο Πάνος Λιάκος είναι κριτικός κινηματογράφου και μεταφραστής. Αποφοίτησε από το NYU-TISCH το 2022.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. «Αφού μετακόμισα στο εξωτερικό, διαπίστωσα ότι τα αγγλικά μου σιγά-σιγά φθείρονταν.

Σχόλια

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Εκκλησία

ΒΟΣΤΩΝΗ. Εκλέχτηκε την Παρασκευή 17 Μαΐου 2024 από τη Σύνοδο του Φαναρίου, ο Επίσκοπος Σασίμων Κωνσταντίνος (Μώραλης) Μητροπολίτης Ντένβερ, όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο και όπως είχε εξαγγείλει ο «Ε.

ΑΠΟΨΕΙΣ

Είδε συγχωριανούς του, που τους κρέμασαν στους φανοστάτες της πλατείας της Καλαμάτας.

Πολιτισμός

ΑΘΗΝΑ. Σε μία λαμπρή τελετή με άρωμα Ελλάδας και Γαλλίας παραδόθηκε η Ολυμπιακή Φλόγα το απόγευμα της Παρασκευής στην οικοδέσποινα των φετινών Ολυμπιακών Αγώνων.

ΒΙΝΤΕΟ