ΝΑΠΟΛΙ. Για μεγάλο διάστημα θεωρείτο ότι ένα σπάνιο αντίγραφο ρωμαϊκού αγάλματος του 5ου αιώνα π.Χ. που απεικόνιζε τον «Δορυφόρο», είχε καταλήξει στον βυθό της Μεσογείου λόγω ενός ναυαγίου τα αρχαία αυτά χρόνια.
Αυτή ήταν η εκδοχή που είχε δοθεί στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν το άγαλμα εμφανίστηκε στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου, το μουσείο αρχαίας ρωμαϊκής και ελληνικής τέχνης της πόλης.
Ενας έμπορος το είχε δανείσει στο μουσείο εν αναμονή μιας πιθανής πώλησης και η ιστορία που είχε τότε διηγηθεί ήταν πως πρόκειται για ένα άγαλμα το οποίο είχε διασωθεί από τις καταστροφές του θαλασσινού νερού και διατηρούνταν σε μια ιδιωτική συλλογή, όπου για δεκαετίες διέφευγε της προσοχής.
Και αυτή ήταν η υπόθεση που είχαν ενστερνιστεί οι αξιωματούχοι του Ινστιτούτου Τέχνης της Μινεάπολης (Minneapolis Institute of Art) όταν αγόρασαν το άγαλμα για 2,5 εκατομμύρια δολάρια το 1986 και το τοποθέτησαν ως τεχνούργημα στη βιτρίνα μιας γκαλερί.
Αλλά, σήμερα οι ιταλικές αρχές πιέζουν το μουσείο της Μινεάπολης να επιστρέψει το άγαλμα, υποστηρίζοντας ότι στην πραγματικότητα ανασκάφηκε παράνομα από μια τοποθεσία κοντά στην Πομπηία τη δεκαετία του 1970.
Και, το πιο σημαντικό, οι εισαγγελείς ισχυρίζονται ότι υπάρχουν στοιχεία πως. ακόμη και πριν αγοράσουν το άγαλμα. οι υπάλληλοι του μουσείου της Μινεάπολης γνώριζαν ότι υπήρχαν επιφυλάξεις σχετικά με την ιστορία προέλευσής του, αλλά προχώρησαν στην απόκτησή του.
Τον Ιανουάριο, ένας Ιταλός δικαστής, επεξεργαζόμενος στοιχεία που του παρουσίασαν οι εισαγγελείς, αποφάσισε ότι το μουσείο έπρεπε να επιστρέψει το άγαλμα με την αιτιολογία ότι είχε ανασκαφεί και είχε εξαχθεί παράνομα από την Ιταλία.
Το Ινστιτούτο Τέχνης της Μινεάπολης ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι δεν είχε επίσημα ειδοποιηθεί για την απόφαση του ιταλικού δικαστηρίου και ότι «πάντα διεξάγει έρευνες για τις εξαγορές του, συμπεριλαμβανομένης και της κατάθεσης αιτημάτων για ανατροφοδότηση πληροφοριών από εξωτερικούς μελετητές».
Το Αντικείμενο για το οποίο γίνεται όλος αυτός ο θόρυβος, είναι ένα από τα λίγα αρχαία αντίγραφα ενός σημαντικού πρωτοτύπου έργου του Ελληνα καλλιτέχνη Πολύκλειτου, το οποίο εδώ και πολύ καιρό έχει αξιολογηθεί ως ένα από τα σημαντικότερα έργα της κλασικής αρχαιότητας. Το γλυπτό φημίζεται ως παράδειγμα σώματος με τέλειες αναλογίες. Από τα αντίγραφα που υπάρχουν, αυτό στη Μινεάπολη, που θεωρείται ότι δημιουργήθηκε μεταξύ του 27 π.Χ. και του 68 μ.Χ., θεωρείται ένα από τα καλύτερα διατηρημένα.
Πηγή: «New York Times»