x

ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ

Ο πολυμήχανος Σωτήριος Αντον Πάππας

14 Ιανουαρίου 2023

Η καταγραφή της ιστορίας της συμμετοχής των Ελληνοαμερικανών στην επαγγελματική πάλη στη Βόρεια Αμερική, τουλάχιστον από τη δεκαετία του 1870, δεν είναι τόσο απλή υπόθεση όσο φαίνεται. Είναι δύσκολο να βρεθεί σαφής χρονολογικά ταξινομημένη τεκμηρίωση. Εξειδικευμένα αρχεία, τμήματα εκλεκτών βιβλιοθηκών και ένα ευρύ φάσμα δημοσιευμένων αναφορών υπάρχουν – και με υπομονή μπορούν να χρησιμοποιηθούν εύκολα από τον αφοσιωμένο ερευνητή. Παρ’ όλα αυτά, αυτό δεν σημαίνει ότι τα πάντα σχετικά με την καθημερινή ζωή και την πρακτική του επαγγελματικού αθλητισμού στη Βόρεια Αμερική μπορούν να ανακαλυφθούν και να κατανοηθούν εύκολα, όπως τα βίωσαν εκείνοι που πρώτοι έζησαν τα γεγονότα αυτά.

Ωστόσο, μια προσεκτική μελέτη των Ελλήνων μεταναστών και των ατόμων ελληνικής καταγωγής που διέπρεψαν και συνεχίζουν να διαπρέπουν επαγγελματικά στον αθλητισμό της Βόρειας Αμερικής προσφέρει μια διάσταση που δεν εντοπίζεται σήμερα στις τυπικές ακαδημαϊκές μελέτες της Ιστορίας και της σημερινής παρουσίας εκείνων που συνεχίζουν να ισχυρίζονται ότι είναι Ελληνες.

Ενώ η σύγχρονη ακαδημαϊκή μελέτη του ποδοσφαίρου με τους Ελληνες στην Ελλάδα συνεχίζεται, σχεδόν τίποτα δεν υπάρχει στους ακαδημαϊκούς κύκλους σχετικά με τη μακρά και περίπλοκη εμπλοκή των Ελλήνων στον αμερικανικό αθλητισμό. Δεδομένης της ευρέως αποδεκτής αναγνώρισης ότι ο μέσος Αμερικανός είναι βαθιά γοητευμένος, κάποιοι ακόμη και εμμονικά, από ένα ευρύ φάσμα αθλητικών γεγονότων, αυτή η παράλειψη, στο πλαίσιο των Ελληνοαμερικανικών Σπουδών, καθίσταται ιδιαιτέρως αξιοσημείωτη.

Ακόμη και η πιο πρόχειρη επισκόπηση των τοπικών εφημερίδων και των διαφόρων ιστοριών του αθλητισμού στις Ηνωμένες Πολιτείες αποκαλύπτει σαφώς ότι οι πρώτοι Ελληνες μετανάστες των δεκαετιών 1870-1920 και όλες οι επόμενες γενιές είχαν και συνεχίζουν να έχουν μια επιβλητική παρουσία σε μια ασύλληπτη σειρά ερασιτεχνικών και επαγγελματικών αθλητικών χώρων. Ως μια ακόμη περιπτωσιολογική μελέτη για τις δημοσιογραφικές αναφορές σε ιδιαίτερα γνωστούς Ελληνοαμερικανούς αθλητές, παραθέτουμε κάτι από τη ζωή και τις πολλές διαφορετικές καριέρες του Σωτήριου Πάππα (Soterios Pappas).

Στις 19 Αυγούστου 1915, ο Σωτήριος Αντον Πάππας (Soterios Anton Pappas) γεννήθηκε στην Ουάσιγκτον από τον Ελληνα μετανάστη Αντον Πάππα (Anton Pappas) και την Μαρία Μαζούλα (Maria Mazulla). Ο Αντον Πάππας αναφέρεται, μεταξύ άλλων επαγγελμάτων, ως διοργανωτής πάλης. Ως έφηβος, ο νεαρός Πάππας απέκτησε το παρατσούκλι «Buddy» («Φιλαράκος»), ενώ ταυτόχρονα επέδειξε σημαντικές ικανότητες ως πολλά υποσχόμενος νεαρός γραφίστας. Ωστόσο, ο νεαρός Σωτήριος ήταν προικισμένος και σωματικά. Το γνωρίζουμε αυτό επειδή ο Πάππας, από την ηλικία των 14 ετών, πόζαρε για καλλιτέχνες στην Γκαλερί Corcoran στην Ουάσιγκτον.

Η καριέρα του νεαρού Πάππα ως επαγγελματία καλλιτέχνη πλήρους απασχόλησης ανεστάλη τη στιγμή που γνώρισε τον Τζιμ Λόντος (Jim Londos) (1894-1975). Καθόλου απροσδόκητα, δεδομένου ότι ο νεαρός Πάππας ήταν γιος Ελληνα μετανάστη διοργανωτή επαγγελματικής πάλης, συνάντησε μια μέρα το είδωλό του, τον θρυλικό Λόντος. Η ζωή του Πάππα άλλαξε για πάντα εκείνη την ημέρα. Αυτό ίσως επίσης δεν ήταν απροσδόκητο, αφού ο Σωτήριος Πάππας εκείνη την εποχή είχε ύψος 5’x 9” και βάρος 255 πάουντς. Ο Λόντος δεν ήταν μόνο το ίνδαλμα του νεαρού Πάππα, αλλά αναφέρεται ότι γυμναζόταν συστηματικά με τον Λόντος και κυριολεκτικά κουβαλούσε τις τσάντες του μυθικού παλαιστή.

Ο νεαρός Πάππας άρχισε να χαράζει σοβαρά μια επαγγελματική καριέρα στην πάλη, αρχικά με το πραγματικό του όνομα, και αργότερα ως πρωταθλητής βαρέων βαρών των Νοτίων Πολιτειών, γνωστός και ως Τζέσι Τζέιμς (Jesse James). Ο Πάππας, με το ψευδώνυμο Τζέσι Τζέιμς, έμεινε ιδιαίτερα γνωστός για τις μάχες του με τον ασυγκράτητο παλαιστή Υπέροχο Τζορτζ (Gorgeous George) (George Raymond Wagner, 1915-1963).

Και καθώς μελετάμε την καριέρα του νεαρού Πάππα, μπαίνουμε στην εσκεμμένη λαίλαπα της προωθούμενης μανίας στην επαγγελματική πάλη.

Η καριέρα του Σωτήριου Πάππα στην πάλη μπορεί να παρακολουθηθεί – αλλά παραδόξως μόνο μέχρι ενός σημείου. Ο παλαιστής, που είναι γνωστός ως «Τζέσι Τζέιμς», και ο πραγματικός αριθμός των γνωστών αδιαμφισβήτητων αγώνων του δεν μπορούν να αποτυπωθούν τόσο αβίαστα. Οταν άρχισα για πρώτη φορά να ερευνώ την καριέρα του Πάππα, βρήκα τις αναμενόμενες πηγές δημόσιων αρχείων και ειδησεογραφικές αναφορές που τον αναγνώριζαν ως Τζέσι Τζέιμς.

Ωστόσο, σύντομα ανακάλυψα, τουλάχιστον άλλους πέντε άνδρες που πάλεψαν ή παλεύουν τώρα επαγγελματικά με το όνομα «Τζέσι Τζέιμς». Σε τυχαία σειρά, τα άτομα αυτά ήταν/είναι οι: Δημήτριος Στέφανος Τζίτζικας (Demetrios Stephanos Tzitzikas) (1917-2000), Τομ Μπένινγκχαους (Tom Benninghaus), Τέρι Αλεν (Terry Allen) (1959), Μάικλ Σάμιουελ Σμιθ (Michael Samuel Smith) (1964) και σήμερα Μπράιαν Γκιράρντ Τζέιμς (Brian Girard James) (1969). Αυτό το καλλιτεχνικό όνομα παραμένει δημοφιλές μέχρι σήμερα. Το τελευταίο αναφερόμενο άτομο, ο Μπράιαν Γκιράρντ Τζέιμς, εξακολουθεί να παλεύει και είναι επίσης ευρέως γνωστός ως «Road Dogg».

Σε αυτό το σημείο νόμιζα ότι είχα εντοπίσει όλους τους επαγγελματίες παλαιστές που είχαν εμφανιστεί ως «Τζέσι Τζέιμς». Στη συνέχεια, ταξινομώντας άλλα έγγραφα ανακάλυψα άλλους τέσσερις επαγγελματίες παλαιστές που αγωνίστηκαν επίσης ως «Τζέσι Τζέιμς». Αυτοί οι παλαιστές ήταν ο Γουίλιαμ Τσαρλς Ρας (William Charles Rush), ο Τζέιμς «Τζέσι» Τζαντζ (James «Jesse» Judge), ο Τζέιμς Ατκινς (James Atkins) και ο Δημήτρη Τζέτζουκ (DemetriJ ejucuc).

Προσθέτοντας μια ακόμη τροπή στην περίοδο που ο Σωτήριος Πάππας ήταν επαγγελματίας παλαιστής, ο ίδιος αντιμετώπισε επίσης, για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα, διεκδικητές με το όνομα «Κρις Πάππας» (Chris Pappas).

Ολα αυτά για να επισημανθεί ότι η καταγραφή της ακριβούς σχετικής με την πάλη ιστορίας του Σωτήριου Πάππα δεν είναι εύκολη. Το γεγονός ότι ο Πάππας αναφέρει το 1936 ως τη χρονιά που μπήκε στο ρινγκ για να αντιμετωπίσει τον Τζιμ Λόντος, λέγοντας πάντα με υπερηφάνεια ότι άντεξε «59 λεπτά με τον παλιό δάσκαλο (Evening Star 2 Ιανουαρίου 1949)», επιτείνει το πρόβλημα.

Από την ίδια πηγή βλέπουμε ότι ο Πάππας βεβαιώνει ότι μπήκε στο επαγγελματικό ρινγκ για περίπου 2.500 συμμετοχές. Παρ’ όλα αυτά, τεκμηρίωση, που να ταυτοποιεί κάθε έναν από αυτούς τους 2.500 αγώνες, δεν είναι άμεσα διαθέσιμη. Κάτι που δεδομένων των ακουσίως αλλά σκόρπιων αναφορών για την επαγγελματική πάλη δεν είναι καθόλου ασυνήθιστο. Ως παράδειγμα, όλες οι βάσεις δεδομένων πάλης συμφωνούν ότι μεταξύ 1941 και 1946, ο Πάππας συμμετείχε σε πολύ περισσότερους από 327 αγώνες επαγγελματικής πάλης. Και από την πλευρά μου έχω βρει αναφορές εφημερίδων σχετικά με τους αγώνες πάλης του Πάππα που δεν αναφέρονται τώρα σε διαδικτυακούς ιστότοπους ή σε έντυπες πηγές.

Ωστόσο, η ζωή του Πάππα εκτός ρινγκ πήρε πρόσθετες διαστάσεις και επιτυχία που ούτε ο πιο αφοσιωμένος φίλαθλος δεν θα μπορούσε να προβλέψει.

Ο Πάππας επέστρεψε στην τέχνη με μεγάλη επιτυχία. Στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και στις αρχές της δεκαετίας του 1950, η επιστροφή του Πάππα πήρε τη μορφή της απασχόλησης στα καλλιτεχνικά στούντιο διαφόρων ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών ως παραγωγός-σκηνοθέτης-δημοσιογράφος. Με πρώτο σταθμό τον WTTG στην Ουάσιγκτον, η καινοτόμος δουλειά του Πάππα στην πρώιμη τηλεόραση τον έκανε να συνεργάζεται καθημερινά με άτομα όπως ο Γουόλτερ Κρονκάιτ (Walter Cronkite) και ο Μίλτον Μπερλ (Milton Berle). Αργότερα, στο WBAL-TV στη Βαλτιμόρη, ο Πάππας ήταν μέλος της ομάδας που δημιούργησε το «Romper Room», την πολύχρονη και πολυβραβευμένη πρωινή παιδική εκπομπή (Evening Star 2 Ιανουαρίου 1949, Evening Star 7 Δεκεμβρίου 1960, Evening Star 23 Απριλίου 1961).

Στο πλαίσιο της καθημερινής του τηλεοπτικής εργασίας, ο Πάππας εμφανίζεται σε πολλές ανταποκρίσεις ειδήσεων να παρουσιάζει ζωγραφισμένα πορτρέτα σε πολλούς αστέρες του Χόλιγουντ, όπως ο Τζον Γουέιν (John Wayne), ο Κλαρκ Γκέιμπλ (Clark Gable) και η Τζούντι Γκάρλαντ (Judy Garland). Είναι σαφές ότι ο Buddy Πάππας ήταν ένας άνθρωπος ιδιαιτέρως ενεργητικός.

Σαν να μην έφτανε όλη η δουλειά του στην τηλεόραση, το 1962, ο Πάππας ανέλαβε το εστιατόριο «Silver Spur», που βρίσκεται στην οδό 924 E street NW, στην Ουάσιγκτον. («Evening Star», 10 Μαΐου 1962). Εμφανώς άνθρωπος με σχεδόν αστείρευτη ενέργεια, ο Πάππας μετακόμισε στο Λας Βέγκας, δίνοντας αρχικώς έμφαση στην καλλιτεχνική του καριέρα. Ωστόσο, ο άνδρας που ήταν επί μακρόν γνωστός ως «ο Ελληνας Αδωνις της πάλης» βρήκε επίσης με κάποιο τρόπο το χρόνο και την ενέργεια να υπηρετήσει ως υπεύθυνος καζίνο στο ξενοδοχείο «San Remo» τη δεκαετία του 1990.

Ηταν στο Λας Βέγκας, στις 11 Σεπτεμβρίου 2001, όταν πέθανε ο Σωτήριος Αντον Πάππας, παλαιστής, καλλιτέχνης, οραματιστής της πρώιμης τηλεόρασης και επιχειρηματίας εστιατορίων. Το μνημόσυνο του Πάππα τελέστηκε την Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2001, ενώ στις 28 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε επιπλέον τελετή στην Καθολική Εκκλησία του Αγίου Βιάτορα (St. Viator Catholic Church).

Επί δεκαετίες ο αμερικανικός Τύπος γέμιζε, πολύ συχνά κυριολεκτικά σε καθημερινή βάση, με έκτακτες ειδήσεις για τους Ελληνες στον ερασιτεχνικό και επαγγελματικό αθλητισμό. Η ισότιμη θέση και πολύ συχνά ο ηγετικός ρόλος των Ελλήνων έναντι όλων των άλλων αθλητών ήταν αδιαμφισβήτητος. Οπως μαρτυρούν τεκμήρια, ο καθένας μπορεί αβίαστα να βρει μικρά και μεγάλα άρθρα εφημερίδων και πολύ μεγαλύτερες δημοσιευμένες αφηγήσεις για Ελληνοαμερικανούς που διέπρεψαν σε τοπικές και εθνικές αθλητικές διοργανώσεις. Γιατί φυσιογνωμίες όπως ο Σωτήριος Αντον Πάππας δεν συναντώνται στις συνήθεις ιστορικές αναφορές για τους Ελληνες της Βόρειας Αμερικής; Τι φοβόμαστε;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Αμαλία Βάκα ή Mazaltov Matsa, Ρόζα Εσκενάζυ, Στέλλα Χασκίλ.

Σχόλια

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Αντίλογος

Παρενέβη, διαβάζω, ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, για να τεθεί σε διαθεσιμότητα ο δημόσιος υπάλληλος που συνελήφθη για εμπλοκή του στην υπόθεση της 12χρονης στα Σεπόλια.

Εκδηλώσεις

ΜΠΡΟΥΚΛΙΝ. Μέσα σε ιδιαίτερα συγκινητικό κλίμα πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 18 Ιουνίου η τελετή αποφοίτησης της 8ης τάξης του Ημερήσιου Ελληνικού Σχολείου “Αργύριος Φάντης” στον Καθεδρικό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στο Μπρούκλιν.

Πολιτισμός

Η πρωτοεμφανιζόμενη συγγραφέας Μαρίνα Πλούμπη, μας χάρισε φέτος ένα παιδικό βιβλίο ξεχωριστό και μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα.

ΒΙΝΤΕΟ