x
 

ΑΠΟΨΕΙΣ

Ολοι είμαστε ενωμένοι για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα

Πριν μερικές ημέρες ο «Εθνικός Κήρυκας» κάλυψε σε πρωτοσέλιδό της την επίσκεψη του πρωθυπουργού της Ελλάδος Κυριάκου Μητσοτάκη στην Αγγλία, όπου στη συνάντησή του με τον Βρετανό πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον έθεσε εκ νέου το ζήτημα επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας το σοβαρό αυτό θέμα στην Ομογένεια, η οποία θα πρέπει να ανανεώσει πιο μαχητικά την προσπάθειά της για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στον τόπο όπου γεννήθηκαν. Ας ελπίσουμε ότι αυτή τη φορά οι προσπάθειές μας θα αποδώσουν, ιδιαίτερα ύστερα και από την ξεκάθαρη θέση της UNESCO, οργανισμός του ΟΗΕ, με την οποία ζητά την επιστροφή τους στην Ελλάδα.

Την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα και όχι του Ελγιν με καινούργιο και πολύ καλά επεξεργασμένο σχέδιο άρχισε η Μελίνα Μερκούρη, ως υπουργός Πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ, η οποία, ως μια πολύ γνωστή προσωπικότητα διεθνώς, έβαλε τα θεμέλια αυτής της νέας προσπάθειας με την κατασκευή του νέου Μουσείου της Ακρόπολης με την οποία ξεμπρόστιασε τους Βρετανούς οι οποίοι μέχρι τότε δήλωναν πως η Ελλάδα δεν έχει το κατάλληλο μέρος για να τοποθετηθούν και γι’ αυτό δεν προχωρούσε στην πράξη της επιστροφής, παρά τις υποσχέσεις που είχαν επισήμως δώσει, ότι μετά τον πόλεμο τα Μάρμαρα του Παρθενώνα θα επέστρεφαν στον τόπο τους. Η προσπάθεια αυτή συνεχίζεται έκτοτε με αμείωτο ενδιαφέρον από όλες τις κυβερνήσεις που ακολούθησαν και ασφαλώς η συνδρομή του Ελληνισμού παντού στον πλανήτη Γη είναι σημαντική, ιδιαίτερα σε χώρες, όπως οι ΗΠΑ, η ΕΕ και άλλες μεγάλες χώρες, ακόμα και αυτή η Βρετανία, όπου υπάρχει ισχυρό ρεύμα υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα.

Η λεηλασία των γλυπτών μαρμάρων της Ακρόπολης των Αθηνών, του ναού της Αφαίας, της Αφροδίτης της Μήλου, του Απόλλωνα στις Βάσσες, των μαρμάρων των Δελφών –ο ίδιος ο Νέρων μάλιστα, κουβάλησε 150 γλυπτά από τους Δελφούς- και τόσων άλλων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδος έχει απασχολήσει τη διεθνή κοινότητα που τα θεωρεί και δική της κληρονομιά. Το μεγαλύτερο, όμως, ενδιαφέρον παρατηρήθηκε με τη λεηλασία των Μαρμάρων του Παρθενώνα από τον πρέσβη τότε της Βρετανικής Αυτοκρατορίας Λόρδο Ελγιν κατά τη διάρκεια της πρώτης δεκαετίας του 1800 μ.Χ., με την Ελλάδα να βρίσκεται υπό τουρκικό ζυγό, παρά του γεγονότος ότι οι Ελληνες αλλά και αυτοί της Διασποράς, που είχαν μάλιστα ιδρύσει και τη Φιλική Εταιρεία, είχαν αρχίσει να προετοιμάζουν την Επανάσταση που θα έφερνε την πολυπόθητη ανεξαρτησία και την ελευθερία.

Θυμίζω ότι όλα τα έργα τέχνης που καταλήστεψαν οι χιτλερικές δυνάμεις επεστράφησαν στις χώρες ιδιοκτήτες των έργων, αφού αυτές οι πράξεις έγιναν μάλιστα όταν οι χώρες ήταν υπό την χιτλερική κατοχή. Ετσι ήταν και η Ελλάδα τότε που ο Ελγιν έκλεψε τα Μάρμαρα του Παρθενώνα.

Υπενθυμίζω επίσης, κυρίως για τους Βρετανούς, πως κατοχή των Μαρμάρων του Παρθενώνα δεν σημαίνει ιδιοκτησία, σύμφωνα με αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.

Το έγκλημα του Ελγιν ολοκληρώθηκε με την αγορά των Μαρμάρων του Παρθενώνα, που ήταν υπό την κατοχή του, από τη βρετανική κυβέρνηση. Το επίσημο κράτος έκανε δουλειές αρχαιοκαπηλίας! Αγόρασε, ως κλεπταποδόχος πλέον, κλαπέντα Μάρμαρα από έναν αρχαιοκάπηλο!

Αυτή εν συντομία είναι η κατάσταση και η πίεση από κάθε πλευρά και με κάθε καλή ιδέα πρέπει να συνεχίσει ο Αγώνας μέχρι την τελική νίκη.

Σε ό,τι με αφορά εδώ και 12 περίπου χρόνια είχα συνθέσει μια όπερα που έχει στόχο, με άλλο τρόπο, να συμβάλει στον κοινό αγώνα. Ο τίτλος της όπερας είναι: «Opus Elgin», η καταστροφή του Παρθενώνα (λεπτομέρειες βλ. www.all4parthenon.gr). Τον τίτλο τον υιοθέτησα από μια φράση ενός Τούρκου στρατιώτη που έδειχνε εκείνα τα χρόνια μια κολώνα από λασπότουβλα που έκτισε στη θέση της κλαπείσης από τον Ελγιν Καρυάτιδας ο βοηθός του για να στηρίζει το Ερέχθειο σε επισκέπτη περιηγητή! Η ιδέα να συνθέσω μια όπερα που αφηγείται την ιστορία του Παρθενώνα από την εποχή των εγκαινίων, όπου μίλησε ο Περικλής, μέχρι σήμερα ήταν να δώσω έναν διαφορετικό τρόπο ενημέρωσης στον κόσμο της όπερας στο εξωτερικό που κατά κανόνα έχει και αυξημένη επιρροή στον κύκλο του. Η οικονομική κρίση όμως ατόνησε την προσπάθεια. Πραγματοποιήθηκε μόνον μία παράσταση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τον Μάιο του 2012 όταν η βρετανική επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων ήρθε στην Ελλάδα να πάρει και να μεταφέρει την Ολυμπιακή Φλόγα στο Λονδίνο, όπου θα διεξάγονταν εκείνο το καλοκαίρι οι Ολυμπιακοί Αγώνες, και διά της όπερας ζητούσα την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Το λιμπρέτο ενημερώνει πλήρως για τα πάθη του Παρθενώνα τον θεατή και η ενημέρωση αυτή γίνεται από τους Δώδεκα Θεούς που ζωντανεύουν επί σκηνής.

Στη διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=9ztZ_WpTt1s&t=67s για όσους ενδιαφέρονται έχω μια σύντομη άρια που τραγουδά η Αθηνά στο τέλος της δεύτερης σκηνής της όπερας, για να ευχαριστήσει τον Ποσειδώνα, τον διαχρονικά αντίπαλό της, και τη σκυτάλη παίρνει μια από τις Καρυάτιδες για να υμνήσει το μεγαλείο της θεάς Αθηνάς. Όλες οι φωνές σε αυτή την εκδοχή είναι ηλεκτρονικές.

 

* Ο Θεόδωρος Στάθης έζησε για χρόνια στις ΗΠΑ. Είναι πρώην βουλευτής Λάρισας με το ΠΑΣΟΚ, ενώ διετέλεσε υφυπουργός Εθνικής Αμυνας, αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού και υπουργός Γεωργίας. Είναι διδάκτωρ του Columbia University και πρόεδρος του Ιδρύματος Μεσογειακών Μελετών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το κατοχικό καθεστώς αποφάσισε πρόσφατα την επέκταση μέχρι και τις 3 Δεκεμβρίου 2024, της «άδειας» της «εταιρείας» με την ονομασία «Selin Tourism Ltd» για διαχείριση του καζίνο του ξενοδοχείου «Oscar Resort» στην κατεχόμενη Κερύνεια.

ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Αντίλογος

Παρενέβη, διαβάζω, ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, για να τεθεί σε διαθεσιμότητα ο δημόσιος υπάλληλος που συνελήφθη για εμπλοκή του στην υπόθεση της 12χρονης στα Σεπόλια.

Εκδηλώσεις

ΜΠΡΟΥΚΛΙΝ. Μέσα σε ιδιαίτερα συγκινητικό κλίμα πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 18 Ιουνίου η τελετή αποφοίτησης της 8ης τάξης του Ημερήσιου Ελληνικού Σχολείου “Αργύριος Φάντης” στον Καθεδρικό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στο Μπρούκλιν.

Πολιτισμός

Η πρωτοεμφανιζόμενη συγγραφέας Μαρίνα Πλούμπη, μας χάρισε φέτος ένα παιδικό βιβλίο ξεχωριστό και μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα.

ΒΙΝΤΕΟ