GR US

Γιώργος Παπαβασιλείου: Ο ομογενής σκηνοθέτης που «απογείωσε» την σειρά «42°C»

Εθνικός Κήρυξ

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Παπαβασιλείου. (Φωτογραφία: Bernd Schuller - Παραχώρηση Γ. Παπαβασιλείου)

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ. Ενας Ελληνας από τη Γερμανία έβαλε φαρδιά - πλατιά την υπογραφή του σε μια πρωτοποριακή τηλεοπτική σειρά, η οποία ενδεχομένως να σηματοδοτήσει την καθιέρωση του ψυχολογικού θρίλερ στην ελληνική τηλεόραση: Ο λόγος για τον Γιώργο Παπαβασιλείου (Jorgo Papavassiliou), σκηνοθέτη της επιτυχημένης παραγωγής της Cosmote TV «42 Βαθμοί Κελσίου» («42°C»), η οποία καθήλωσε το κοινό και αποσπά, εδώ και μερικές εβδομάδες, εξαιρετικές κριτικές.

Πρόκειται, βέβαια, για ένα μόνο από τα επιτυχημένα εγχειρήματα του ομογενούς σκηνοθέτη, ο οποίος είχε ήδη καταγράψει μια αξιοπρόσεκτη καριέρα, με σημαντικές και βραβευμένες δουλειές στη γερμανική βιομηχανία του κινηματογράφου και της τηλεόρασης. Μιλώντας στον «Εθνικό Κήρυκα» («Ε.Κ.») αναφέρεται στα πρώτα χρόνια του στη Γερμανία, την εν γένει σταδιοδρομία του, τις ιδιαιτερότητες της σειράς της Cosmote TV αλλά και τις προκλήσεις των γυρισμάτων, που πραγματοποιήθηκαν αμέσως μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας, σε μια περιοχή της Κέρκυρας που είχε τη δική της, «άγρια» ομορφιά.

«Εθνικός Κήρυκας»: Κύριε Παπαβασιλείου, κατ' αρχήν να αναφερθούμε σε εσάς. Είστε, επί της ουσίας, Ελληνας του εξωτερικού, καθώς έχετε μεγαλώσει στη Γερμανία...

Γ. Παπαβασιλείου: Εγώ γεννήθηκα στην Ελλάδα, αλλά πήγα με τους γονείς μου στη Γερμανία όταν ήμουν 3 ετών. Ηταν μετανάστες εκεί και δούλεψαν σκληρά, κυρίως στα εργοστάσια. Ετσι μεγάλωσα. Ενδιάμεσα, πήγα στην Αμερική για ένα χρόνο, το 1985, με ένα πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών. Επέστρεψα στη Γερμανία, έδωσα τις εισαγωγικές εξετάσεις και πέρασα στο Πανεπιστήμιο. Σπούδασα στο Μόναχο και στη συνέχεια, όντας πτυχιούχος, έκανα την αίτηση για να μπω στη Σχολή Σκηνοθεσίας, για την οποία πέρασα κι άλλες εξετάσεις. Ολα αυτά, μέχρι το 1997. Από τότε κι έπειτα εγκαταστάθηκα στο Βερολίνο που ήταν μαζί με την Κολονία και το Μόναχο, τα κέντρα της τηλεόρασης και του κινηματογράφου στη Γερμανία. Θα πρέπει βέβαια να πω ότι εμένα, ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνη, με επηρέασε πολύ και ο αμερικανικός κινηματογράφος και, όταν ωρίμασα περισσότερο, ο γαλλικός.

Εθνικός Κήρυξ

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Παπαβασιλείου (Φωτογραφία: Παραχώρηση στον Ε.Κ.)

«Ε.Κ.»: Τι είναι αυτό που προσφέρει η Γερμανία σε έναν δημιουργό;

Γ. Παπαβασιλείου: Η Γερμανία έχει αρκετά πλεονεκτήματα. Κατ' αρχήν, έχει χρήμα, ενώ αξιοποιεί τον κινηματογράφο και την τηλεόραση ως βιομηχανία (industrialization), κάτι που δεν υπάρχει ακόμα στην Ελλάδα. Την αντιμετωπίζουν δηλαδή με τον ίδιο τρόπο που παράγουν άλλα προϊόντα, όπως τα αυτοκίνητα. Εχουν στούντιο, έχουν τεχνολογία, ποσότητα και ποιότητα. Γενικότερα, έχουν αναπτύξει μια τεράστια εμπειρία και αυτό το βλέπουμε στο τελικό αποτέλεσμα. Για να αντιληφθείτε, με αριθμούς, τι εννοώ, θα σας πω το εξής: Μέσα σε ένα χρόνο, παράγουν συνολικά 2.500 τηλεταινίες, κινηματογραφικές ταινίας και σειρές. Κατανοείτε το νούμερο; Από τηλενουβέλες μέχρι κινηματογραφικές ταινίες.

«Ε.Κ.»: Υπάρχει όμως το μειονέκτημα σε σχέση με τις αγγλόφωνες παραγωγές, δηλαδή ότι η γερμανική γλώσσα δεν είναι το ίδιο διαδεδομένη;

Γ. Παπαβασιλείου: Αυτές οι παραγωγές μεταφράζονται και μεταγλωττίζονται. Εγώ έχω κάνει ταινίες στη Γερμανία, οι οποίες έχουν πωληθεί σε 50 - 60 κράτη. Από ρομαντικές κωμωδίες μέχρι κάθε είδος. Οι Γερμανοί έχουν μεγαλύτερη επιτυχία στην τηλεόραση, ίσως όχι ανάλογη στον κινηματογράφο, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση. Στην τηλεόραση και το λεγόμενο «online streaming» έχουν πετύχει. Το βλέπουμε σε όλες τις γνωστές τηλεοπτικές πλατφόρμες.

Εθνικός Κήρυξ

Η ηθοποιός Ναταλία Σουίφτ (Natalia Swift) στην σειρά "42 Βαθμοί Κελσίου", σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαβασιλείου (Φωτογραφία: Cosmote TV)

«Ε.Κ.»: Αυτή την περίοδο μια από τις δουλειές σας έχει γίνει πολύ δημοφιλής στην Ελλάδα. Εννοώ, ασφαλώς, τη μίνι σειρά «42 Βαθμοί Κελσίου» της Cosmote TV, ένα ελληνικό ψυχολογικό θρίλερ. Να αναφερθούμε, αρχικά, στη φιλοσοφία του σεναρίου;

Γ. Παπαβασιλείου: Η παραγωγός και show runner της σειράς αυτής είναι η Νάταλι Δούκα, στην οποία και ανήκει η ιδέα, την οποία είχε εδώ και δέκα χρόνια. Ο σκοπός της ήταν να δείξει, μέσα από ένα ψυχολογικό - ερωτικό θρίλερ, τι γίνεται στην επαρχία, πίσω από αυτό που βλέπουμε στην επιφάνεια. Προσεγγίζει, κατά βάση, τον «μύθο» της ελληνικής οικογένειας, τον οποίο θαυμάζουμε και χρησιμοποιούμε ως βάση της καθημερινότητάς μας, καθώς είναι πολύ σημαντικός για την ζωή μας, αφού μας στηρίζει στις δύσκολες στιγμές. Καταδεικνύει, όμως, πως, πίσω από τις κουρτίνες δεν είναι όλα ρόδινα: Μπορεί να υπάρχει η ζήλια, το ψέμα ή ακόμη και οι δολοφονίες. Αυτή, λοιπόν, ήταν η ιδέα: Ενα καυτό ελληνικό καλοκαίρι να βγουν όλα στην επιφάνεια. Όλα τα ψέματα. Θα λέγαμε ότι η σειρά αυτή ισοπεδώνει τον ελληνικό «μύθο της οικογένειας».

«Ε.Κ.»: Στη σειρά, βλέπουμε μια αντίφαση: Τη δυνατή καλοκαιρινή εικόνα της Ελλάδας σε μια «σκοτεινή» ατμόσφαιρα. Πώς το συνδυάσατε αυτό;

Εθνικός Κήρυξ

Μια όμορφη, αλλά συνάμα και "τρομακτική" εικόνα της Κέρκυρας, από τον σκηνοθέτη Γιώργο Παπαβασιλείου στην σειρά "42 Βαθμοί Κελσίου" (Φωτογραφία: Cosmote TV)

Γ. Παπαβασιλείου: Να τονίσω πως, από την αρχή, είπα στους παραγωγούς, αλλά και την Cosmote, το εξής: Θα ήταν μεγάλο λάθος να κάναμε ένα θρίλερ με το σκανδιναβικό λουκ. Πρώτον, δεν γίνεται πρακτικά με το φως που υπάρχει στην Ελλάδα και, δεύτερον, δεν γίνεται να κάνουμε αντιγραφή, διότι ο τηλεθεατής θα το καταλάβει. Πρέπει να έχουμε μια δική μας προσέγγιση στο στυλ και το θρίλερ. Εχουμε στοιχεία που είναι «σκοτεινά», αλλά, κατά βάση, στόχος μας ήταν να πάρουμε το ρομαντικό στοιχείο και να το κάνουμε επικίνδυνο. Με τα πλάνα του drone κάναμε την αίσθηση λίγο παράξενη: Παρότι όντως βλέπουμε ωραία τοπία της Ελλάδας, δεν είναι «ωραία» όπως θα παρουσιάζονταν σε ένα ρομαντικό δράμα ή μια ρομαντική κωμωδία. Υπήρχε ένας κίνδυνος στην ατμόσφαιρα. Επίσης, βάλαμε και τα έντομα. Κάθε έντομο αντιπροσώπευε έναν χαρακτήρα. Δημιουργήσαμε ένα θρίλερ με ελληνική υπογραφή. Είχε και σκοτεινά σημεία, αλλά, κυρίως, η φιλοσοφία ήταν ότι το «ωραίο» γινόταν «επικίνδυνο». Θα παρατηρήσετε, όμως, και πιο «άσχημα» πλάνα. Αν παρακολουθήσετε στο τέλος, ένας χαρακτήρας, ο Δημήτρης, στέκεται με το κινητό στη θάλασσα. Η θάλασσα, όπως φαίνεται στο πλάνο, είναι άσχημη, φαίνονται τα φύκια, όπως επίσης και τα πόδια στον βυθό, τα οποία είναι άλλοτε ωραία, άλλοτε επικίνδυνα. Δεν θέλαμε, από τη μια, να φαίνεται η Ελλάδα όπως στο «Μάμα Μία», αλλά ούτε και να πάμε στα πρότυπα σκανδιναβικού θρίλερ, με τα χρώματα της Βόρειας Ευρώπης.

«Ε.Κ.»: Τα γυρίσματα έγιναν, αν δεν κάνω λάθος, πέρυσι το καλοκαίρι, εν μέσω πανδημίας. Πώς επηρέασε τη δουλειά σας αυτή η συνθήκη;

Γ. Παπαβασιλείου: Κατ' αρχήν, μας επηρέασε οικονομικά. Δεν έχω υπολογίσει πόσες χιλιάδες ευρώ δαπάνησε η παραγωγή στην Κέρκυρα, όπου έγιναν τα γυρίσματα, για τεστ Covid-19. Ήμασταν σε ένα ξενοδοχείο αποκλειστικά εμείς, ενώ απαγορευόταν να έχουμε επαφές με άτομα εκτός συνεργείου. Το τηρήσαμε αυτό. Κάναμε τεστ δυο φορές την εβδομάδα. Επίσης, εάν κάποιος έφευγε εκτός για προσωπικούς λόγους και επέστρεφε ή εάν έρχονταν κάποιοι ηθοποιοί εμβόλιμα, έπρεπε να κάνουν τεστ, μίνιμουμ 48 ώρες πριν τα γυρίσματα. Σκεφθείτε ότι τότε δεν υπήρχε το rapid test ή το self test, αλλά μόνο το μοριακό. Επίσης, αυτά ήταν έξοδα. Το ίδιο ισχύει και στα γυρίσματα που κάνουμε για τη νέα σειρά στην Κρήτη. Δεν έχουμε επαφή με άτομα εκτός συνεργείου, αν και τώρα τα πράγματα δεν είναι το ίδιο επίφοβα, αφού το μισό συνεργείο έχει εμβολιαστεί. Όχι όλοι όμως. Κάνουμε συχνά τεστ. Εάν κάποιοι δεν έχουν κάνει, είτε μιλάμε για κομπάρσους, είτε για εργαζόμενους του συνεργείου, δεν φτάνουν καν κοντά μας. Πρώτα θα κάνουν τεστ αρνητικό και μετά θα έρθουν στο σετ. Τις μάσκες, ασφαλώς, δεν χρειάζεται να τις αναφέρω. Σε κλειστούς χώρους, δεν υπάρχει άτομο από το συνεργείο που να μην φοράει μάσκα.

«Ε.Κ.»: Η σειρά είναι πλέον διαθέσιμη στην πλατφόρμα της Cosmote, με όλα τα επεισόδια «on demand». Δεν υπάρχει αυτή η αγωνία της αναμονής για το επόμενο επεισόδιο, καθώς ο τηλεθεατής μπορεί να προχωρήσει σε «back to back» παρακολούθηση. Πιστεύετε είναι καλύτερα έτσι ή χάθηκε η «μαγεία»;

Γ. Παπαβασιλείου: Σίγουρα είναι καλύτερα έτσι. Ειδικά για τη δική μας σειρά, διότι έχει κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες που πρέπει να προσεχθούν. Υπάρχουν άτομα που την είδαν με κενό δυο ή τεσσάρων ημερών ανά επεισόδιο. Δεν είχαν την ίδια προσέγγιση με κάποιον που την είδε σερί. Όταν μεσολαβεί χρόνος, ξεχνάμε λεπτομέρειες. Την είδαν δεύτερη φορά για να αντιληφθούν τους συμβολισμούς που είχα μέσα, ενώ τις λεπτομέρειες τις κατάλαβαν μετά. Όπως επίσης και τη μεγάλη έκπληξη στο τελευταίο επεισόδιο. Θεωρώ ότι το «On Demand» είναι το μέλλον. Εξ όσων με πληροφόρησε η Cosmote TV, οι περισσότεροι κάθισαν κάποια στιγμή με την ησυχία τους και είδαν όλη τη σειρά. Είναι και το γεγονός ότι σε καθηλώνει και θες να δεις τη συνέχεια. Εγώ είμαι μεγάλος φαν του Ντέιβιντ Λιντς και όταν είδα, 20 χρόνων, την ταινία «Twin Peaks» αντιλήφθηκα ότι το θρίλερ είναι σαν ένα παζλ και δεν πρέπει να σου ξεφεύγει τίποτα. Ετσι και οι «42 Βαθμοί Κελσίου», είναι μια σειρά με τόσα παζλ, που πρέπει να την βλέπει κάποιος με προσοχή.

«Ε.Κ.»: Μετά από αυτό το ψυχολογικό θρίλερ, θα υπάρχει συνέχεια;

Εθνικός Κήρυξ

Ένα κράμα αναγνωρισμένων και νεότερων Ελλήνων ηθοποιών συνέθεσε το καστ του ψυχολογικού θρίλερ "42 Βαθμοί Κελσίου"

Γ. Παπαβασιλείου: Σίγουρα η παραγωγός και η Cosmote έχουν σκεφτεί κάτι για το μέλλον, αλλά δεν ξέρω εάν θα βασιστεί στην ιστορία αυτή. Λίγο δύσκολο βέβαια να βγει συνέχεια σε αυτή τη σειρά με τον τρόπο που τελειώνει. Επίσης, δεν ξέρω αν αυτή η συνέχεια θα είναι με εμένα. Σε κάθε περίπτωση, η Cosmote TV έκανε μεγάλη επιτυχία, τόσο με τη δική μας σειρά, όσο και με το «Ετερος Εγώ» και θεωρώ ότι γενικά θα υπάρχει συνέχεια σε αυτό. Είναι σημαντικό, όταν μιλάμε για μια τηλεόραση που ζει από τους συνδρομητές της, να υπάρχει τέτοια ταύτιση εκ μέρους τους.

«Ε.Κ.»: Κλείνοντας, ποια είναι η σειρά για την οποία κάνετε γυρίσματα στην Κρήτη αυτήν την περίοδο;

Γ. Παπαβασιλείου: Είναι μια σειρά 12 επεισοδίων για λογαριασμό της ΕΡΤ. Ονομάζεται «Καρτ Ποστάλ» και βασίζεται σε βιβλίο της Βικτώρια Χίσλοπ. Ξεκινήσαμε τα γυρίσματα αρχές Μαρτίου, στο Λονδίνο, όπου έπρεπε πάλι να περάσω από δεκαήμερη καραντίνα. Υπολογίζεται να τελειώσουμε στις 16 Ιουλίου. Εχουμε την «κρεμ ντε λα κρεμ» των Ελλήνων ηθοποιών, καθώς παίζουν η Μαρία Ναυπλιώτου, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, η Αννα Μάσχα, ο Γιάννος Περλέγκας και ο Ορφέας Αυγουστίδης, δηλαδή πολύ μεγάλα ονόματα και είμαι περήφανος για αυτό. Θα δημιουργήσουμε κάτι πολύ δυνατό. Καμία σχέση βέβαια με ψυχολογικό θρίλερ, εδώ μιλάμε για δράμα. Ο στόχος σε αυτή τη σειρά είναι να κάνουμε κάτι με πολύ δυνατή ελληνική ταυτότητα, με διεθνή ματιά και ποιότητα.

*Στη σειρά «42 Βαθμοί Κελσίου» πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί Κατερίνα Λέχου, Χρήστος Λούλης, Εμιλυ Κολιανδρή, Τέο Αλεξάντερ (Theo Alexander), Αλέξανδρος Λογοθέτης, Ναταλία Σουίφτ, Κώστας Νικούλι, Μιχαήλ Ταμπακάκης, Σεμίραμις Αμπατζόγλου, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Μαριέλλη Μανουδάκη, Στεφανία Σωτηροπούλου.