x
 

Πολιτισμός

Παρασκευή Δουρουκλάκη, μια ηθοποιός βγαλμένη από άλλη εποχή

25 Μαΐου 2023
Του Πάνου Λιάκου

ΑΘΗΝΑ. Κόκκινα μαλλιά. Λευκή, σαν γάλα, επιδερμίδα. Καθαρή άρθρωση. Η ηθοποιός-τραγουδοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μοιάζει βγαλμένη από παραμύθι μιας άλλης εποχής. Για του λόγου το αληθές, φέτος αναμετριέται με το ρόλο της Σελιμέν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά όπου παίζει στο πλευρό του Βασίλη Χαραλαμπόπουλου στο Μισάνθρωπο του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία του σημαντικότατου Γερμανού σκηνοθέτη, Πέτερ Στάιν. Η Παρασκευή Δουρουκλάκη, απόφοιτη της Νομικής Σχολής Αθηνών και του Νέου Ελληνικού Θεάτρου του Γιώργου Αρμένη, μίλησε στον Εθνικό Κήρυκα για τη συνεργασία της με τον Πέτερ Στάιν, τα όνειρά της για το μέλλον και τη «συγγένειά» της με το ρόλο της Σελιμέν.

Πώς περιγράφεται το αίσθημα του να ερμηνεύετε ένα κλασικό ρόλο, σε ένα ανέβασμα με σπουδαίους συντελεστές, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά;

Το να βρίσκομαι σχεδόν αμέσως μετά την αποφοίτησή μου ανάμεσα σε αυτούς τους ανθρώπους και σε αυτό το θέατρο είναι τουλάχιστον ευλογία. Εύχομαι σε όλα τα παιδιά που ξεκινούν με φόβο και τελείως μόνα στο χώρο αυτό να τους δοθεί μια ανάλογη ευκαιρία να διεκδικήσουν κάτι ανάλογο.

Σε μια εποχή αποδόμησης των κλασικών κειμένων, ο Πέτερ Στάιν επέλεξε ένα κλασικόμορφο ανέβασμα του Μολιέρου. Ποιος ήταν ο σκοπός του, κατά τη γνώμη σας;

H Παρασκευή Δουρουκλάκη εικονίζεται με τον πρωταγωνιστή της παράστασης, Βασίλη Χαραλαμπόπουλο.

Με συγκινεί η ακριβής, λέξη-λέξη, προσέγγιση του μολιερικού κειμένου από το σκηνοθέτη μας. Ο σεβασμός του στην κλασική δομή του μου έδωσε μια πολύ σαφή εικόνα του τρόπου σκέψης του ίδιου του Γάλλου συγγραφέως. Η απλή και κλασική, αλλά καθόλου τυχαία κίνηση όλων μας στον διάδρομο του αριστοκρατικού σπιτιού της Σελιμέν- το σκηνικό όπου και διαδραματίζεται όλο το έργο- είναι μια γέφυρα για να υπάρξω ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, ώστε να ερμηνεύσω τα διαχρονικά νοήματα και τις ανάγκες της ηρωίδας μου όσο πιο ειλικρινά μπορώ. Τα χειροποίητα, πανέμορφα κοστούμια είναι μια επιπλέον βοήθεια για εμένα. Η δυσκολία τους στην εφαρμογή, το βάρος τους, η πίεση που μου ασκούν αντιστοιχούν στο αληθινό ντύσιμο εκείνης της εποχής. Ο στόχος, λοιπόν, του Πέτερ Στάιν είναι ένα αληθινό ταξίδι στο χρόνο, και όχι απλά εικονικό. Μια κρυστάλλινη και μεστή φλούδα της ζωής ακριβώς στην εποχή του Μολιέρου, με όλα τα δυνατά διαχρονικά νοήματα. Κάτι τέτοιο είναι πολύ πιο δύσκολο να επιτευχθεί και, αν θέλετε, πιο σπάνιο από την όποια σύγχρονη αποδόμηση.

Η υποδειγματική μετάφραση της Λουίζας Μητσάκου είναι έμμετρη. Ποιες οι προκλήσεις για τους ηθοποιούς μπροστά σε ένα κείμενο που ριμάρει;

Η Λουίζα Μητσάκου έκανε μια υπέροχη δουλειά. Μας χάρισε τον ομοιοκατάληκτο στίχο άμεσο και χωρίς τα περιττά στολίδια της ρίμας. Η δυσκολία είναι να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας στα αλήθεια, χωρίς να τραγουδήσουμε το κείμενο. Αυτή ήταν και η εμμονή του Πέτερ Στάιν: το να βγει πάνω στη σκηνή η προσωπική σύνδεση του καθενός μας με το τι έχουμε ανάγκη να πούμε την κάθε στιγμή.

Ε.Κ. Στο έργο υποδύεστε τη Σελιμέν, τη γυναίκα που αγαπάει ο Αλσέστ. Σας συνδέει κάτι μαζί της;

H Παρασκευή Δουρουκλάκη με τον σκηνοθέτη της παράστασης, Πέτερ Στάιν

Π.Δ. Θυμάμαι στην ακρόαση τον Πέτερ Στάιν να μου λέει στο τέλος: «Μα εσύ είσαι στ’ αλήθεια η Σελιμέν!». Προσωπικά εντοπίζω διαφορές μαζί της, αλλά κυρίως ομοιότητες. Με συνδέει, καλώς ή κακώς, η ανάγκη της να είναι πολύπλευρα ποθητή και ταυτόχρονα αρχηγός των καταστάσεων. Με χωρίζει, όμως-δυστυχως-, η τόση διπλωματία με την οποία χειρίζεται τους ανθρώπους.

Λίγο πριν το φινάλε του έργου, ο Πικρόχολος Ερωτευμένος ζητάει από τη Σελιμέν να εγκαταλείψει την κοσμική ζωή και να τον ακολουθήσει. Η Παρασκευή θα ακολουθούσε ένα τέτοιον άνθρωπο στην αυτοεξορία του;

. Η Παρασκευή, εάν ήταν ερωτευμένη,-που της το εύχομαι (γελάει)- θα ακολουθούσε ένα τέτοιον άνθρωπο στην εξορία. ΝΑΙ! Ο μεγάλος μου διάλογος με τη Σελιμέν είναι αυτή η τελευταία δειλία. Προσπαθώ να την εξηγήσω. Νομίζω ως προς τον Αλσέστ πως νιώθω περισσότερο αγάπη παρά έρωτα.

Υπάρχουν άλλοι κλασικοί ρόλοι που θα θέλατε να ερμηνεύσετε στο μέλλον;

Ένας ρόλος που αγαπώ και θα ήθελα να συνυπάρξω μαζί του είναι αυτός της Ιφιγένειας εν Αυλίδι. Η σχέση της με τον Πατέρα. Η λαχτάρα να ζήσει. Η αδικία του πρόωρου θανάτου. Η αποδοχή της Θυσίας.

*Ανακαλύψτε την καινούρια μουσική σύνθεση της Παρασκευής Δουρουκλάκη, Μαγεμένα Νερά:

youtube.com/@paraskevidourouklaki

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΑΣΟΣ. Παρουσία της προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου πραγματοποιήθηκαν χθες οι εκδηλώσεις μνήμης του Δήμου της Ηρωικής Νήσου Κάσου για την 200ή επέτειο του Ολοκαυτώματος του νησιού.

Σχόλια

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

Εκκλησία

ΒΟΣΤΩΝΗ. Εκλέχτηκε την Παρασκευή 17 Μαΐου 2024 από τη Σύνοδο του Φαναρίου, ο Επίσκοπος Σασίμων Κωνσταντίνος (Μώραλης) Μητροπολίτης Ντένβερ, όπως άλλωστε ήταν αναμενόμενο και όπως είχε εξαγγείλει ο «Ε.

ΑΠΟΨΕΙΣ

Είδε συγχωριανούς του, που τους κρέμασαν στους φανοστάτες της πλατείας της Καλαμάτας.

Πολιτισμός

ΑΘΗΝΑ. Σε μία λαμπρή τελετή με άρωμα Ελλάδας και Γαλλίας παραδόθηκε η Ολυμπιακή Φλόγα το απόγευμα της Παρασκευής στην οικοδέσποινα των φετινών Ολυμπιακών Αγώνων.

ΒΙΝΤΕΟ